بلیت هواپیما در ایران ۱۰۰ درصد گران شد

سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده اما تا ستاد تنظیم بازار موافقت نکند، شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت‌ها نیستند.

با این ‌حال رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند شرکت‌های هواپیمایی و فروشندگان، قیمت‌ها را به شکل فراقانونی در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، سقف قیمت بلیت تهران به مشهد ۹۸۳ هزار تومان است اما بلیت‌هایی به قیمت یک میلیون و ۶۲۲ هزار تومان هم در میان نرخ‌ها دیده می‌شود. در مسیر تهران به اهواز، در حالی که حداکثر نرخی که دی ماه ۱۴۰۰ تصویب شده ۹۰۲ هزار تومان است، قیمت‌هایی تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم دیده می‌شود. نرخ بلیت تهران به شیراز حداکثر باید ۸۹۵ هزار تومان باشد اما قیمت بلیت پرواز به این شهر تا دو میلیون و ۲۶۹ هزار تومان هم پیش رفته است. محمد محمدی ‌بخشی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ادعا کرده بود که از تیر ۱۴۰۰ تاکنون، هیچ گونه افزایش قیمتی بر بلیت‌های هواپیماهای مسافربری اعمال نشده است.

به گفته این مقام مسئول، «انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کرده که مقرر شده در ستاد تنظیم بازار ارائه شود و البته نظر سازمان هواپیمایی کشوری افزایش ۱۰۰ درصدی نیست.» او درباره زمان افزایش قیمت بلیت گفته بود: «صنعت به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این‌صورت دچار مشکل جدی می‌شود.»

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۵ آپریل ۲۰۲۳