نشست مقامات پارلمان اروپا با جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی

در نخستین نشست از مذاکرات سه‌روزه‌ای که در پارلمان اروپا برای «تبادل دیدگاه در مورد راه‌های حمایت از زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر در ایران» برگزار شد، مقامات این پارلمان از مخالفان جمهوری اسلامی خواستند که درخواست‌های مشخص و دقیق خود را برای تحقق این اهداف ارائه کنند.

گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا که در نشست روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت حضور داشتند، خطاب به فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که کلی‌گویی در مورد لزوم حمایت از جامعه مدنی، کارگران و دانشجویان، کافی نیست.

هانا نویمن، عضو پارلمان اروپا از آلمان، که در ماه‌های گذشته حامی پیگیر مطالبات معترضین ایران بوده و با کنشگران ایرانی ارتباط داشته است، از بانیان اصلی این نشست است.

او با حمایت از تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران، خواهان آن شد که این نشست‌ها دولت‌های اروپایی را به قطع مذاکره با حکومت ایران تشویق کند.

اما کورنلیا ارنست، یک نماینده دیگر آلمان در پارلمان اروپا، در نشست روز سه‌شنبه ابراز نگرانی کرد که تروریستی نامیدن سپاه پاسداران و قطع رابطه و دیالوگ با جمهوری اسلامی ایران، ممکن است مسیر تبدیل شدن حکومت ایران به کره شمالی را هموار کند، که اتحادیه اروپا خواهان آن نیست.

خانم ارنست افزود درخواست‌های دیگری که فعالان ا‌یرانی در زمینه حمایت از اینترنت و امور مالی برای کمک به کارگران، دانشجویان و خانواده‌های زندانیان سیاسی و قربانیان خشونت‌های اخیر ایران عنوان کردند، به کار زیاد نیاز دارد و باید مذاکرات بیشتری در این امور و در راستای توانمندتر کردن مردم داخل ایران انجام داد.

فلورین نیتا، دیپلمات بلژیکی و معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، نهاد موسوم به ای‌ای‌اِی‌اس، با تأکید بر این‌که نشست سه روزه در بستر اعتراضات چند ماه اخیر ایران برگزار می‌شود، گفت پارلمان اروپا در این دوره تصمیمات متعددی در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران اتخاذ کرده است.

به گفته او، اتحادیه اروپا تحریم‌های متعددی در راستای تأکید بر لزوم رعایت حقوق انسانی مردم ایران برقرار کرده که آخرین مورد آن، روز دوشنبه این هفته اعلام شد.

آقای نیتا افزود تحریم‌ها بیش از هرچیز واجد «یک پیام سیاسی» است و اتحادیه اروپا نشان داده که آماده است این مسیر را ادامه دهد و حضور امروز کنشگران سیاسی ایرانی در پارلمان اروپا نیز پیامی به رژیم است تا درک کند که رویکرد اروپا نسبت به ایران تغییر کرده است.

با این حال، این مقام اروپایی گفت مذاکره با جمهوری اسلامی و فشار بر حکومت تهران باید به طور همزمان ادامه یابد تا بتوان از حقوق انسانی مردم داخل ایران دفاع کرد و در کنار آن، با گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز مذاکره کرد.

خانم مورتی، یک نماینده ایتالیا در پارلمان اروپا، گفت این نهاد حمایت اخلاقی زیادی از زندانیان سیاسی در ایران انجام داده اما جای سئوال است که منزوی‌تر کردن حکومت ایران و تروریستی نامیدن کلیت سپاه، آن‌گونه که اپوزیسیون ایرانی خواهان آن است، آیا موجب تشدید فشار حکومتی بر مردم ایران نخواهد شد و تنبیه مردم ایران محسوب نمی‌شود؟

آقای کوستر، یک نماینده پارلمان اروپا، هم با اشاره به تمرد جامعه مدنی و شورش زنان و دختران ایران در برابر حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی گفت که رژیم تهران در حال تشدید فشار بر زنان است و تدابیر تنبیهی علیه اماکنی که به زنان مخالف حجاب اجباری خدمات می‌دهند، را آغاز کرده است.

آقای اورتاسون، یک نماینده دیگر در این نشست گفت سرکوبگری حکومت در قبال زنان بر سر حجاب و سایر اقداماتی که مغایر حقوق بشر است، در حالی ادامه یافته که تهران برنامه هسته‌ای خود را دنبال کرده و به روسیه و چین نزدیک‌تر شده است، لذا باید پرسید که در برابر این وضعیت چگونه می‌توان توازن ایجاد کرد.

اظهارات مخالفان جمهوری اسلامی

اردشیر امیرارجمند، یکی از شش ایرانی حاضر در این جلسه، گفت حکومت ایران مشروعیت خود را در سراسر کشور از دست داده و ناتوانی‌اش را اثبات کرده است.

او افزود نظام خودکامه علی خامنه‌ای تنها با سرکوبگری به بقای خود ادامه داده است.

فرح کریمی هم گفت: زنان و دختران ایران نه تنها در زمینه مخالفت با حجاب تحمیلی بلکه در بسیاری از زمینه‌های دیگر به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند و مانند بسیاری از مردم ایران کلیت نظام را هدف قرار داده و سرنگونی رژیم را طلب می‌کنند.

حامد اسماعیلیون نیز در این جلسه گفت نسل جوان ایران خود استفاده از استارلینک و وی‌پی‌ان را برای اطلاع‌رسانی آغاز کرده اما اروپا هنوز در تأمین گسترده‌تر اینترنت استارلینک و وی‌پی‌ان برای ایرانیان می‌تواند فعال باشد.

آقای اسماعیلیون اعطای معافیت از تحریم‌ها برای ان‌جی‌اوها جهت رساندن کمک مالی به خانواده‌های زندانیان و بازداشتی‌ها و قربانیان ماه‌های اخیر و اصولا قربانیان خشونت‌های چهار دهه اخیر، اعطای روادید به مجروحین گریخته از ایران و همچنین تشدید فشار اروپا بر رژیم ایران برای آزاد کردن حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ زندانی سرشناس، مانند نسرین ستوده، حقوقدان زندانی، را درخواست کرد.

او گفت در حالی که صدها ایرانی شامل کودکان در اعتراضات اخیر ایران کشته شدند، سفارتخانه‌های اروپایی در ایران همچنان برقرار است.

مهدیه گلرو نیز از دپیلمات‌های زن غیرمسلمان اروپایی خواست در سفر به ایران یا ملاقات‌ با مقامات رژیم ایران روسری سر نکنند. او گفت حکومت با پول نفت ایران، در غرب تبلیغ می‌کند که هنوز طرفدار دارد.

به گفته خانم گلرو، «اگر جنبش مدرن زن، زندگی، آزادی در ایران موفق شود، به عربستان، عراق و سراسر خاورمیانه سرایت خواهد کرد و لذا نباید از بهبود رابطه سعودی با ایران تعجب کرد».

برخی از نشست‌های پارلمان اروپا در ارتباط با ایران، که تا روز هفتم اردیبهشت ادامه خواهد یافت، به صورت عمومی پخش می‌شود ولی نشست‌هایی نیز به‌ صورت غیرعلنی، مسائل ایران را با کنشگران ایرانی بررسی می‌کند.

مقامات ارشد اتحادیه اروپا گفته بودند که بر سر اجرای متمم تروریستی نامیدن کلیت سپاه که در پارلمان اروپا تصویب شد، موانع حقوقی وجود دارد.

اما هانا نویمن، در میان آن دسته از نمایندگان پارلمان اروپا است که اعتقاد دارد رژیم ایران در حال «فروپاشی» است و اتحادیه اروپا نباید از تروریستی نامیدن کلیت سپاه یا قطع مذاکره با این حکومت نگران باشد.

همزمان با نشست‌های سه روزه در پارلمان اروپا درباره ایران، شاهزاده رضا پهلوی نیز بعد از «سفر تاریخی» هفته گذشته خود به اسرائیل به عنوان مهمان رسمی این کشور، روز ششم اردیبهشت برای گفت‌وگو با اعضای پارلمان ایتالیا در رم حضور خواهد یافت.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۶ آپریل ۲۰۲۳