آمریکا با هدف هشدار به رژیم ایران، بمب‌های هدایت‌شونده سنگرشکن به خاورمیانه فرستاده است

بهنام دارایی زاده
روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال به‌نقل از منابع آگاه خود نوشت ارتش ایالات متحده در جدید‌ترین اقدام خود به‌منظور بازدارندگی نظامی حکومت ایران، برای اولین بار جنگنده‌های مجهز به بمب‌های هدایت‌شونده سنگرشکن به خاورمیانه فرستاده است.

در گزارش روز جمعه وال‌استریت‌ ژورنال، به نام پایگاه‌های نظامی یا کشورهایی که این جنگنده‌ها در آن‌ها مستقر شده‌اند، اشاره‌ای نشده است.

با این حال، وال‌استریت‌ ژورنال در ابتدای گزارشی که روز ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) منتشر کرد، نوشت: «این بمب‌های سنگین هدایت‌شونده برای افزایش توان نظامی خلبان‌های جنگنده‌ها به‌منظور هدف قراردادن سنگرها، مراکز انبار مهمات و سایر تاسیسات در سوریه و عراق کارایی دارند.»

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، این برای اولین بار است که نیروی هوایی ارتش آمریکا این نمونه از بمب‌های سنگین سنگرشکن هدایت‌شونده را روی جنگنده‌های پیشرفته وارتاگ (Warthog) قرار داده است.

به‌گفته منابع آگاه وال‌استریت‌ ژورنال، جنگنده‌های «وارتاگ» اخیرا به‌گونه‌ای بازسازی‌ شده‌اند که توان حمل ۱۶ بمب‌ سنگین سنگرشکن را دارند.

به‌گفته الکسوس گرینکویچ، از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، جنگنده‌های «وارتاگ» ویژگی‌های فنی دارند که آن‌ها را برای انجام برخی عملیات‌های مشخص بسیار توانا کرده است.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا بر عملیات‌های نظامی ایالات متحده در آسمان سوریه و ۲۰ کشور دیگر در خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی نظارت دارد.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود این نکته را برجسته کرد که بمب‌های سنگین و هدایت‌شونده ارتش ایالات متحده در زمانی به خاورمیانه رسیده که تنش‌ها با حکومت ایران تشدید شده است.

روز پنجشنبه، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، اعلام کرد نیروهای نظامی حکومت ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را که به مقصد بندر هیوستون در جنوب ایالت تگزاس آمریکا در حال حرکت بود، در آب‌های بین‌المللی دریای عمان توقیف کرده‌‌اند.

وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته نیز یک ناوگان از جنگنده‌های پیشرفته «وارتاگ» را به خاورمیانه فرستاد. هر ناوگان از این هواپیماها به‌طور معمول شامل ۱۲ جنگنده است.

به‌‌گفته گرینکویچ، با ارسال این جنگنده‌های تازه، شمار هواپیماهای تهاجمی آمریکا در منطقه ۵۰ درصد بیشتر شده است.

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، بعد از ارسال این جنگنده‌ها بود که گروه‌های وابسته به حکومت ایران مجموعه‌‌ای از حمله‌های پهپادی را علیه پایگاه‌های آمریکا در منطقه انجام دادند، حمله‌هایی که در جریان آن، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

 بعد از کشته شدن این پیمانکار ارتش آمریکا بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دستور حمله به نیروهای نیابتی وابسته به حکومت ایران را صادر کرد.

ارتش ایالات متحده همچنین ماه گذشته از ورود یک زیردریایی هسته‌ای با موشک‌های هدایت‌شونده به آب‌های منطقه خبر داد.

در آن مقطع، مقام‌های آمریکایی گفتند اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حکومت ایران یا نیروهای نیابتی وابسته به حکومت ایران در حال آماده شدن برای انجام یک حمله پهپادی علیه یک کشتی تجاری در منطقه‌اند.

طی سال‌های گذشته، مقام‌های مختلف نظامی و دولتی آمریکا و همچنین برخی از متحدان اصلی ایالات متحده در خاورمیانه، بارها حکومت ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه معرفی کرده‌اند. به گفته مقام‌های آمریکایی، نیروهای نظامی حکومت تنها در دو سال گذشته، دست‌کم پنج کشتی تجاری را در آب‌های منطقه توقیف کرده‌ است.

حکومت ایران همچنین مسئول شمار زیادی از حمله‌های پهپادی سازمان‌يافته علیه نفتکش‌ها یا کشتی‌های تجاری در منطقه معرفی شده است.

نیروهایی آمریکایی در سوریه و عراق بارها هدف حمله‌های راکتی و پهپادی گروها‌ی نیابتی وابسته به حکومت ایران قرار داشته‌اند. در طول سال‌‌های گذشته، به دستور رئيس‌جمهوری آمریکا، در چند نوبت به این حمله‌ها هوایی پاسخ داده شده است، اما حمله‌ها همچنان ادامه دارد.

حال، به‌نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، این طور به‌نظر می‌رسد که با ارسال جنگنده‌های جدید و تجهیز آن‌ها با بمب‌های سنگرشکن پیشرفته، آمریکا قصد دارد توان دفاعی و تهاجمی خود را در برابر این نیروها تقویت کند.

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، جنگنده‌های «وارتاگ»، هرچند هواپیماهای پرسرعتی به‌حساب نمی‌آیند و در برابر توان نظامی چین نیز آسیب‌پذیرند، اما در منطقه خاورمیانه گزینه‌های مناسبی‌‌‌اند، به‌ویژه اینکه در مقایسه با جنگنده اف-۱۵ توان شلیک دقیق‌تری دارند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ آپریل ۲۰۲۳