آمریکا: اسرائیل در برخورد با تهدید هسته‌ای ایران آزادی عمل دارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، گفت که واشینگتن به اسرائیل اجازه آزادی عمل علیه تهدید هسته‌ای ایران را می‌دهد.

به گزارش اورشلیم پست،‌ سالیوان روز پنجشنبه در جریان یک سخنرانی در اندیشکده انستیتو واشینگتن تاکید کرد: «ما به‌روشنی اعلام کرده‌ایم که هرگز نمی‌توان به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد. همان‌طور که رئیس‌جمهوری جو بایدن بارها تاکید کرده است، اقدام‌های لازم برای ایستادگی در برابر این موضوع را مدنظر داریم، ازجمله به رسمیت شناختن آزادی عمل اسرائیل را.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: «برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت چشمگیری داشته، این موضوعی است که توجه ما را به‌طور روزانه به خود معطوف می‌کند. این یک خطر واقعی برای امنیت منطقه و امنیت جهان است و ایالات متحده آمریکا نیز این خطر را جدی می‌گیرد. ما به اقدامات خود ادامه می‌دهیم تا جمهوری اسلامی را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداریم و سپس به‌دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای قرار گرفتن در مسیر بلندمدت ثبات باشیم.»

سالیوان با اشاره به این‌که آمریکا به استفاده از کانال‌های دیپلماتیک درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، افزود: «ما همچنان گمان می‌کنیم که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به دست آوردن یک توافق موثر است. تصمیم برای خروج از برجام، بدون هیچ جایگزین و راهبرد مقابله دیگری به‌جز اعمال تحریم‌ها، لزوما یک مسیر سازنده نیست. دولت ما نیز به تحریم‌ها ادامه داده و به آن‌ها افزوده است، اما واقعیت این است که به یک اقدام بازدارنده موثرتر نیاز داریم.»

این مقام دیپلماتیک آمریکایی در ادامه استدلال کرد که برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است، در حالی که یک توافق می‌تواند باعث کاهش سرعت جمهوری اسلامی شود.

او افزود: «ما همچنان به ارسال پیام روشن درباره هزینه‌ها و عواقب زیاده‌روی‌های جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم و در عین حال در جست‌وجوی این هستیم که یک توافق دیپلماتیک بتواند برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند».

سالیوان گفت که ایالات متحده با شرکای خود در خاورمیانه برای بازدارندگی ایران همکاری می‌کند. او در این زمینه به برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک بین ایالات متحده و اسرائیل در سال جاری و یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های نظامی دریایی در تاریخ خاورمیانه با بیش از ۵۰ کشور، ازجمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.

او به رابطه دیرینه ایالات متحده و اسرائیل اشاره کرد و افزود: «وقتی می‌گوییم تعهد ما به امنیت اسرائیل یک موضوع کاملا جدی است، به آن باور عملی داریم.»

جیک سالیوان همچنین در جلساتی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، درباره بازدارندگی ایران شرکت کرد.

او در پاسخ به این‌که با توجه به مخالفت علنی بایدن با اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو، چه زمانی می‌توان انتظار داشت که نخست‌وزیر اسرائیل به کاخ سفید دعوت شود، گفت: «جو بایدن رابطه قدیمی با بنیامین نتانیاهو داشته است و ما عمیقا به اسرائیل نزدیکیم. با این حال، در شرایط کنونی اتفاقاتی رخ داده که فکر می‌کنم در رسانه‌ها بزرگنمایی شده است. هر زمان که مناسب باشد نتانیاهو را دعوت خواهیم کرد، اما تا آن زمان مایلم بگویم روشن است که بایدن با کشوری مانند اسرائيل که دوستش دارد، از ارتباط مناسبی برخوردار است.»

سالیوان همچنین با اشاره به پیمان ابراهیم که در سال ۲۰۲۰ بین اسرائیل، امارات متحده عربی، بحران و مراکش منعقد شد، درمورد تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل صحبت کرد.

او تاکید کرد: «ما برای تقویت و گسترش پیمان ابراهیم تلاش می‌کنیم و از توسعه روابط اسرائیل در منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می‌کنیم.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه گفته‌هایش اشاره کرد که باز شدن حریم هوایی عربستان سعودی به روی پروازهای اسرائیل، «یک قدم در مسیری است که امیدواریم به عادی‌سازی کامل روابط بین تل‌آویو و ریاض تبدیل شود.»

او در عین حال با اظهار امیدواری درباره این‌که در آینده نزدیک روابط کشورهای آسیای جنوبی و خاورمیانه در زمینه‌های اقتصادی و دیپلماسی با ایالات متحده گسترش یابد، فعالیت انجمن نقب که کشورهای عضو پیمان ابراهیم به اضافه مصر و ایالات متحده را برای همکاری در زمینه‌های مختلف گرد هم می‌آورد، موثر ارزیابی کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۶ می۲۰۲۳