«اروپا با فشار بر دولت آمریکا خواستار ادامه مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی است»

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره امکان دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، کشورهای اروپایی بر فشارهای خود بر دولت آمریکا برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک افزوده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشورهای اروپایی همچنان امیدوارند که با وجود بن‌بست پدیدآمده در مذاکرات احیای برجام، دولت جو بایدن با در پیش گرفتن یک دیپلماسی بتواند از شکل‌گیری یک بحران هسته‌ای جلوگیری کند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، روز پنجشنبه در کمیته دفاعی سنای آمریکا گفت که ایران فقط چند ماه تا دستیابی به سلاح اتمی فاصله دارد.

او افزود مقامات جمهوری اسلامی هم‌زمان با تلاش در راستای دستیابی به سلاح اتمی، از نیروهای نیابتی‌شان و تروریست‌ها پشتیبانی می‌کنند و صلح و آرامش را در منطقه و فرای آن، به‌خطر می‌اندازند.

ژنرال مارک میلی در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده هرگز اجازه نمی‌دهد که جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد.

او پیشتر، در اوایل فروردین ماه امسال نیز گفته بود ایران می‌تواند در کمتر از دو هفته، مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند و پس از آن برای ساخت بمب اتمی خود فقط به چند ماه زمان نیاز دارد.

گزارش روز جمعه، ۱۲ مه، روزنامه وال استریت ژورنال در مورد فشار کشورهای اروپایی بر دولت جو بایدن برای بازگشت به پشت میز مذاکره با جمهوری اسلامی پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری‌ها به نقل از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دادند که میزان نظارت این آژانس بر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، ده درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ گروسی، در گزارشی که در روزهای گذشته در اختیار دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد، گفته است با برداشته شدن دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارتی، توانایی ناظران این آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران کاهش یافته است.

هم‌زمان با ادامه تلاش‌های اروپا برای قانع کردن آمریکا به رسیدن به توافقی دیپلماتیک با جمهوری اسلامی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، ۱۲ مه ۲۰۲۳، ضمن قدردانی از خدمات وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، از پایان دوره حضور شرمن در این وزارتخانه خبر داد.

از وندی شرمن به‌عنوان یکی از معماران اصلی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی، موسوم به برجام، یاد می‌شود. او از جمله دیپلمات‌های ارشد دولت آمریکا بود که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، نقش موثری در مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برعهده داشت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۳ می۲۰۲۳