هر منتقدی «برانداز» نيست!

مقداد عسکريان

تجربه شکست شاپور بختیار در ادارهء کشور، که بخشی از آن به دست همفکران خودش رقم خورد، و سپس آزمون دولت ناکام مهدی بازرگان، بیش از چهل سال است که ایران را در اختیار حکومت اسلامی انسان خوار قرار داده است. اما اکنون، بعد از حدود چهار دهه سلطهء شوم «مذهب اين جنايتکاران» بر ایران، اکثر ایران دوستان در داخل و ‌خارج کشور خواهان براندازی حکومت اسلامی هستند. اما لازم است توجه کنيم که «براندازی حکومت اسلامی» عبارت بسیار قابل توجهی است که نباید در مورد شیوهء به کار گرفتن آن و خود براندازان دچار سوء درک شد و هر کسی را که از حکومت اسلامی انتقاد کرد برانداز نامید.


مثلاً، اصلاح طلبان در کارنامهء چندین دهه ای خویش، با انتقاد های نازکی که از حکومت اسلامی کرده‌اند به اصلاح‌ طلب معروف شده اند و هیچ زمانی نشده که بتوان نام برانداز را به آنها اطلاق کرد . با این حال، آنها در دوره ای امید مردم را برای زندگی بهتر و باز شدن فضای سیاسی بیشتر کردند اما درست زمانی که نسل پس از جنگ تشنهء «آزادی»، به هر معنی آن، بودند آنها بمانند سوپاپ اطمینان عمل کردند؛ تا جایی که هم اعتراضات کوی دانشگاه و هم قتل های زنجیره ای در زمان رهبر اصلاح طلبان اتفاق افتاد. در ادامه نيز همین اصلاح طلبان بوده اند که خواسته‌اند با حفظ رژیم دست به اصلاحاتی ناممکن بزنند؛ امری که کاملاً ناموفق بوده آنها هر بار با یک تشر «رهبر معظم» شان به خلوت گاه خویش بر گشته اند. با اين همه اگر همین افراد نيز «برانداز» بشوند و در راستای خواست مردم حرکت کنند قطعاً مردم هم اعمال شوم دوران اصلاحات را بر آنها خواهند بخشید.


اما گروه دیگری هم در خارج از کشور هستند که بسیار بزرگ است و شاخه های بسیاری دارد اما، به دور از هیاهوی ترس از اوین و زندان فشافویه، پیدا و پنهان از حکومت پشتیبانی کرده و در جهت منافع آن عمل می‌کنند. این افراد بعضا به عنوان برانداز توخالی نمایان می‌شوند، در گروه ها نفوذ می‌کنند، تفرقه می اندازند و بعد هم ناپدید می‌شوند. می توان گفت که تا اینجای کار حکومت اسلامی به تطمیع این افراد و بخشیدن پول مردم ایران به این افراد بسیار موفق عمل کرده است.


شک نیست که در اپوزیسیون خارج از کشور افراد، گروه ها، و سازمان هایی هم هستند که برای ایرانی آزاد و یکپارچه در فردای حکومت اسلامی تلاش می‌کنند. بخشی از این اپوزیسیون اما گویی به خواب زمستانی فرو رفته و با جمع کردن افراد مختلف به دور خود و برانداز اعلام کردن بودن عملا هیچ کاری نکرده و بعضا چوب لای چرخ دیگر براندازان کرده اند. علت خواب زمستانی این افراد بعضا نفوذ عوامل حکومت اسلامی و یا نداشتن درک درستی از جامعه ایران امروزی است. طرفداران این گروه ها در هر جا که بتوانند دم از کم کاری دیگر بخش های اپوزیسیون می زنند و خواستار کار عملی در برابر حکومت اسلامی هستند، بدون اینکه خودشان از کارهای عملی خود علیه حکومت گزارشی بدهند.


اما بخش دیگری از براندازان حکومت اسلامی «سکولار دموکرات‌ها» هستند. حزب ما همیشه اعلام کرده که خواهان براندازی حکومت اسلامی است ولی نه از راه اصلاح طلبی و نه از راه پيش گرفتن روش قیل و قال و هیاهو به پا کردن. حزب سکولار دموکرات ایرانیان همیشه اعلام کرده است که آماده حضور در یک جبههء سکولار دموکرات بر اساس منشور حقوق بشر سازمان ملل و شرط حفظ یکپارچگی ایران است و آشکارا اعلام می دارد که برانداز بودن خود را زمانی اجرائی می بيند که این جبهه تشکیل و در پی آن یک آلترناتیو سکولار دموکرات تشکیل شود. امر «براندازی» با تلاش بی وقفهء هموندان حزب ما، و نيز مهستان جنبش سکولار دموکراسی، در راستای تشکیل یک الترناتیو مجهز به سلاح مأمورين گرفتن از جانب مردم به نتیجه خواهد رسید.


البته روزی نیست که صدای اعتراض افرادی به گوش نرسد که چرا مهستان و حزب ما «کاری نمی کنند». برگزاری جلسات هفتگی، آن هم با شفافت کامل در حضور تلویزیون‌های معتبر، و حضور مستمر در رسانه های اجتماعی، کاری بسیار سترگ است که هیچ سازمانی ویا گروهی تا بحال موفق به انجام این مهم نشده، حال اگر بعضی افراد به تلاش اینچنینی طعنه میزنند و آن را هیچ می دانند اين خود نشان از جهل و نادانی آنها است.


تلاش خستگی ناپذیر این بخش از اپوزیسیون برانداز، نه با تظاهرات و نه با حرکت های چریکی، به نتیجه می رسد. راه درست آگاهی دادن به مردم داخل و خارج ایران و کمک کردن به تصميم گيری آنها در مورد آنچه که می خواهند در پی فروپاشی حکومت اسلامی به دست آورند خود باعث واکسینه شدن دوران گذار می‌شود. با آگاهی از آنچه در دههء ۵۰ و دهه های بعد پيش آمده، مردم با دید بهتری به براندازی حکومت اسلامی می نگرند و با اطمینان بیشتری دست به کار محو حکومت اسلامی و دفع عواملش از حکومت ایران می‌شوند . به امید آن روز.

۱۶ امرداد ۱۳۹۸- ۷ اگوست ۲۰۱۹