بعد از برکناری شمخانی، یک فرمانده سپاه دبیر شورای عالی امنیت ملی شد

رسانه‌های رسمی حکومت در ایران خبر از انتصاب علی اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دادند. به نوشته خبرگزاری‌های رسمی ایران این فرمانده سپاه با حکم ابراهیم رئیسی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. وب‌سایت «رجانیوز» وابسته به نهادهای امنیتی ساعتی پیش از انتشار خبر در خبرگزاری‌ها، این انتصاب را با حکم علی خامنه‌ای اعلام کرده بود.

طبق روال معمول در دهه‌های گذشته، دبیر شورای عالی امنیت ملی همواره با حکم علی خامنه‌ای به عنوان «نماینده ویژه» او در شورا به سمت دبیری منصوب می‌شد. انتشار خبر انتصاب احمدیان با حکم ابراهیم رئیسی نکته قابل توجه این تغییر در شورای عالی امنیت ملی است.

ساعاتی پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر رژیم اسلامی در سخنانی برداشت «برخی در داخل» از «نرمش قهرمانانه» که چند سال پیش مطرح کرده بود، را «غلط» دانست، خبرهای «غیررسمی» از «کناره‌گیری» علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی منتشر شد.

علی شمخانی در توییتی تلویحا از پایان کار خود در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خبر داد. خبری که «نور نیوز» رسانه نزدیک به دبیرخانه این شورا آن را تایید کرد.

علی شمخانی ده سال پیش و پس از روی کار آمد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، با پیشنهاد روحانی و موافقت علی خامنه‌ای به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. حالا پس از ده سال و درست در ماه‌هایی که شمخانی نقش پررنگ‌تری در مناسبات سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۱ بازی کرد، خبرهای غیر رسمی از «کناره گیری» او حکایت دارد.

در ماه‌های انتهایی سال گذشته، حضور شمخانی در راس هیات‌های مذاکره کننده‌ای که برای توافق با عربستان، امارات و عراق به چین و منطقه سفر کردند، حرف و حدیث‌هایی را در پی‌داشت. از جمله اینکه برخی معتقد بودند که «ناکارآمدی» دستگاه وزارت امور خارجه در دولت ابراهیم رئیسی، سبب شده تا حل و فصل برخی از موضوعات «راهبردی» از جمله روابط پرتنش ایران و عربستان به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود. هر چند حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه دولت رئیسی هرگونه اختلاف نظر را «تکذیب» کرد و ادعا کرد که «همه چیز هماهنگ شده است.»

هر چند جهت‌گیری انتقاد تلویحی علی خامنه‌ای از رویکرد سیاست خارجی دولت پیشین جمهوری اسلامی و استفاده از تعبیر «دیپلماسی التماسی» به نظر می‌رسد بیشتر به سمت حسن روحانی و جواد ظریف باشد، اما حضور ده ساله شمخانی در سمت مهمی همچون دبیری شورای عالی امنیت ملی، او را نیز در نگاه بسیاری، از جمله در نگاه مخالفان و منتقدان دولت قبلی، «شریک جرم» رویکردهایی قرار می‌دهد که مورد انتقاد خامنه‌ای قرار گرفته است.

علی اکبر احمدیان یکی از فرماندهان با سابقه سپاه است که به این سمت منصوب شده است. او پیش از این «عضو حقیقی» مجمع تشخیص مصلحت نظام و از سال ۱۳۸۶ هم ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده دارد.

احمدیان، ۶۲ ساله و متولد شهربابک است که از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران و در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشته است.

علی شمخانی نیز از فرماندهان سپاه بود که فرماندهی نیروی دریایی سپاه و وزارت دفاع در دولت سید محمد خاتمی را در کارنامه خود داشت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۲ می۲۰۲۳