اسرائیل رژیم ایران را به استفاده از کشتی‌های غیرنظامی برای انتقال تسلیحات متهم کرد

وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه اول خرداد جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که از کشتی‌های غیرنظامی به عنوان «پایگاه ترور شناور» استفاده می‌کند.

یوآو گالانت طی یک سخنرانی در مرکز مطالعات دانشگاه رایخمن در مرکز اسرائیل افزود سپاه پاسداران از کشتی‌های غیرنظامی برای نقل‌ و انتقال نفرات و تسلیحات استفاده می‌کند.

او گفت یک کشتی ایرانی که به تازگی در خلیج عدن تحت رصد بوده، چنین ماموریتی داشته است.

ژنرال گالانت همچنین تصاویری از شش فروند کشتی را نشان داد، که به گفته او، سپاه پاسداران آن را به شناورهایی برای جابه‌جایی نفرات و تسلیحات، تغییر کاربری داده است. او نام پنج فروند از کشتی‌ها را اعلام کرد.

وزیر دفاع اسرائیل گفت کشتی‌هایی که برخی از آن‌ها هزاران تُن وزن دارند، به سکوی موشک‌انداز، راه‌اندازی پهپاد و سامانه‌های پیشرفته تهاجمی و وسیله‌ای برای گردآوری اطلاعات مبدل شده‌ و بسیار دورتر از مرزهای دریایی ایران عملیاتی شده‌اند.

او این رویکرد را «تهدید تروریستی دریایی ایران» برای خطوط کشتی‎‌رانی در خلیج فارس، دریای عرب، دریای هند، دریای سرخ و دریای مدیترانه دانست.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، «تنها از راه همکاری بین‌المللی و ایجاد ائتلاف علیه تروریسمِ ناشی از ایران، می‌توان با ایران که مانند باندهای تبهکاری رفتار می‌کند، مقابله کرد».

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، این نخستین بار است که مقامات این کشور از این «نوع جدید تهدید» از ناحیه ایران خبر می‌دهند.

آقای گالانت افزود «باید در هوا، در دریا و در زمین ایران را هدف تهدید نظامی قرار داد».

جمهوری اسلامی ایران به سخنان وزیر دفاع اسرائیل واکنش نشان نداده است.

معلوم نیست اظهارات وزیر دفاع اسرائیل در مورد کشتی‌های غیرنظامی ایران به این مفهوم است که این شناورها از این به بعد به «هدفی مشروع» برای اسرائیل در تقابل خود با ایران هم محسوب خواهند شد یا نه.

جنگ دریایی پنهان اسرائیل و ایران در سال‌های گذشته تا حدی علنی شده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲۳ می۲۰۲۳