تند شدن لحن مقامات اسرائیل و رژیم ایران: تهدید به حمله از هر دو سو

رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفته که ممکن است اسرائیل وادار به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی شود. در واکنش، مقام‌های تهران می‌گویند حمله به تأسیسات هسته‌ای کشور به معنای جنگ است.

ژنرال هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل سه‌شنبه ۲ خرداد / ۲۳ مه در کنفرانس بین‌المللی امنیتی در دانشگاه رایشمن شهر هرتسلیای تل‌آویو گفت «تحولات منفی در افق» برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اسرائیل را وادار به اقدام علیه این کشور کند و تل آویو «توانایی این کار را دارد».

هالوی افزود ایران که اسرائیل آن را دشمن اصلی خود می‌داند، در سال‌های اخیر با غنی‌سازی اورانیوم «بیش از هر زمان دیگری» در برنامه هسته‌ای خود پیشرفت کرده است.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل ایران را متهم کرد که با «همه مخالفان اسرائیل» ارتباط دارد و از آن‌ها یا حمایت استراتژیک و اطلاعاتی می‌کند و یا به لحاظ مالی آن‌ها را تأمین می‌کند.

سخنان هالوی یک روز پس از آن بیان شد که یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس امنیتی هرتسلیا گفت شمار حملات هوایی به اهداف ایرانی در سوریه از دسامبر سال گذشته «دو برابر» شده است. اما او تعداد دقیق این حملات را اعلام نکرد. گالانت گفت: به‌عنوان بخشی از این کارزار ما به‌شکل روشمند بر روی ضربه به قابلیت‌های اطلاعاتی ایران در سوریه کار می‌کنیم.

او همچنین با نمایش تصاویر شش کشتی ایرانی از جمله کشتی‌های «شهید سیاوشی، رودکی، مکران، مهدوی و شهید باقری» که ظاهراً تغییر کاربردی داده‌اند، گفت این‌ها «پایگاه‌های شناور ترور»اند و اخیراً یکی از آن‌ها به سمت خلیج عدن حرکت کرده است.

اسرائیل یکی از مخالفان سرسخت تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران بوده است و می‌گوید این اقدام تنها ایران را قادر می‌سازد تا بدون فشار تحریم‌ها سلاح‌ هسته‌ای تولید کند. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

پاسخ مقامات جمهوری اسلامی
یک مقام ایرانی که نام او فاش نشده است در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره به سخنان مقامات اسرائیلی پاسخ داد و گفت هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران به معنای جنگ است. این مقام ایرانی با بیان این‌که چنین سخنانی «تروریسم رسمی» است گفت: تهدیدات اسرائیل هیچ تأثیری بر روند رویدادها نخواهد داشت و این تهدیدات نتیجه عمق مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی است.

این مقام جمهوری اسلامی اسرائیل را «عامل بی‌ثباتی در منطقه» خواند و افزود: «ما جنگ‌طلب نیستیم اما جهان باید بداند که هیچ خط قرمزی در پاسخ‌مان به اسرائیل وجود ندارد.»

او همچنین گفت: اسرائیل تلاش می‌کند تا تجاوزات خود علیه سوریه را توجیه کرده و نگران این موضوع است که دمشق پدافند هوایی خود را با کمک ایران تقویت کند.

مقامات جمهوری اسلامی مدام اسرائیل را تهدید می‌کنند، از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت، ۱۲ اردیبهشت / ۲ مه گفت: «اگر رژیم صهیونیستی کمترین اقدامی علیه ایران انجام دهد، نخستین اقدام ما به‌منزله نابودی این رژیم خواهد بود.»

چند ماه پیش، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران گفته بود که اسرائیل «محکوم به نابودی» است و هرگونه اقدام اسرائیل علیه جمهوری اسلامی این نابودی را تسریع خواهد کرد.

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز ۱۴ اردیبهشت / ۴ مه سال جاری گفت پیش‌بینی ۲۵ ساله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مورد نابودی اسرائیل «بر زمین نخواهد ماند».

نظرات دو کارشناس
کنت کوتزمن، محقق ارشد مرکز تحقیقاتی امنیت و آزمون‌های جهانی سوفان، معتقد است که موضع دولت آمریکا مبتنی بر درک بیم‌ها و نگرانی‌های اسرائیل است و در صورت احساس خطر موجودیتی از سوی اسرائیل از گزینه هدایت حملات علیه تهران حمایت می‌کند، اما چنین حملاتی باید از قبل هماهنگ شود.

کوتزمن با اشاره به این‌که آمریکا همچنان برنامه هسته‌ای ایران را یک مسئله جهانی می‌داند که باید به آن رسیدگی شود، تأکید کرد که اگر اقدام نظامی علیه تهران انجام شود، آمریکا در آن نقش خواهد داشت اما چنین اقدامی ناگهانی و بدون اطلاع قبلی قابل اجرا نیست.

با این حال، کوتزمن تأکید می‌کند که واشنگتن همواره به دنبال کاهش تنش است و این امر از طریق تلاش‌های مکرر برای احیای توافق هسته‌ای مشهود است، توافقی که به‌گفته او ایران آن را رد می‌کند.

آکیوا الدار، تحلیلگر سیاسی و استراتژیک اسرائیلی در گفت‌وگو با شبکه بی‌تی‌ان این کشور بر لزوم توجه به زمان تشدید اظهارات مقامات اسرائیلی تأکید کرد و از جمله به نشست اتحادیه عرب در جده و بازگشت سوریه به این اتحادیه و نزدیکی ریاض و تهران اشاره کرد.

الدار معتقد است که این پیام‌ها تنها متوجه ایران نیست بلکه مخاطب آن‌ها طرف‌های دیگر از جمله واشنگتن و کشورهای گروه۷ نیز هستند که اگر اقدام دیپلماتیک، نظامی و یا اعمال تحریم علیه تهران صورت نگیرد، اسرائیل ممکن است دست به اقدام غیرمنتظره‌ای بزند.

با این حال آکیوا الدار بر این باور است که اسرائیل بدون حمایت آمریکا قادر به انجام هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه ایران نخواهد بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۲۶ می۲۰۲۳