تداوم برگزاری تجمعات اعتراضی در ایران؛ دستکم ده تجمع در روز یکشنبه ۷ خرداد

اعتراضهای کارگران و تجمعات بازنشستگان در هفتمین روز خرداد ماه، در شهرهای مختلف ایران ادامه پیدا کرد، تجمع‌کنندگان خواستار برخورداری از حق حیات و توان مقابله با تورم لجام گسیخته هستند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد در این روز شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز، کرمانشاه، شوشتر و اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، مقابل اداره‌های تامین اجتماعی این شهرها دست به تجمع زدند.

به گزارش هرانا، همچنین جمعی از بازنشستگان صندوق فولاد البرز غربی و گروهی از کارگران مجتمع نفلین سینیت کلیبر در محوطه کارخانه‌ها تحصن کردند.

شماری از افراد دارای معلولیت نیز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در محوطه این دانشگاه، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

هرانا اعلام کرد بازنشستگان کشور به وضعیت بد معیشتی، مصوبه مزد شورای عالی کار، تبعیض و نابرابری‌ها و زیر پا گذاشتن قوانین موجود تامین اجتماعی اعتراض دارند و تجمع معلولان در مقابل مجلس در اعتراض به «اجرا نشدن قانون معلولان و لحاظ نکردن حقوق افراد دارای معلولیت در برنامه توسعه هفتم کشور» صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران «ایلنا»، بهروز مروتی، «مدیر کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت» با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خواسته‌ معلولان اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان است، اظهار داشت: «طبق این ماده؛ دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید اما تا این لحظه از این کار خودداری کرده است.»

ایلنا،همچنین اعلام کرد روز یکشنبه هفتم خرداد، شماری از ساکنان شهرک «جوپارستان» کرمان، در مقابل ساختمان استانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع این شهروندان در اعتراض به «عدم آبرسانی به این شهرک علیرغم گذشت سی سال از واگذاری زمین به ساکنان این منطقه» صورت گرفته است.

به گفته این شهروندان، آنها آب شرب مصرفی خود را از تانکرهای سیار دریافت می‌کنند.
همزمان اتحادیه آزاد ایران هم اعلام کرد رحمان سلیمانی، فعال کارگری اهل بانه به حبس محکوم شده است. براساس این اعلام رحمان (عمر) سلیمانی، فعال کارگری اهل بانه که سال گذشته بازداشت شده بود، با رای دادگاه به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲۹ می۲۰۲۳