تشدید نگرانی‌های جهانی از نزدیک شدن رژیم اسلامی به بمب اتمی

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، آلمان در یک بیانیه مشترک بار دیگر در مورد ادامه فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران ابراز نگرانی کردند و در نامه‌ای مشترک خطاب به شورای حکام آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی اعلام کردند هیچ تغییر اساسی و معناداری در رفتار و اقدام‌های حکومت ایران به‌منظور شفاف‌سازی یا رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی دیده نمی‌شود.

در بخشی از بیانیه‌ مشترکی که شامگاه سه‌شنبه ششم ژوئن (۱۶ خردادماه ۱۴۰۲) در وب‌سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شد، حکومت ایران متهم شده است برنامه اتمی خود را به‌طور مستمر و بی‌وقفه، «فراتر از توجیه‌های غیرنظامی» ادامه داده است و در این میان، هیچ اقدام معنا‌دار و قابل‌قبولی نیز برای اجرای تعهدات پذیرفته‌شده در ماه مارس گذشته انجام نداده است.

هم‌زمان، لورا هولگیت، نماینده دولت آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی، روز سه‌شنبه ضمن دفاع از عملکرد بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، حکومت ایران را به پنهان‌کاری متهم کرد و گفت: «در هیچ کجای جهان، بازرسان آژانس فعالیت‌های احتمالی اعلام‌نشده هسته‌ای یا شناسایی مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده را نادیده نمی‌گیرند.»

در بخش دیگری از بیانیه مشترک سه کشور اروپایی طرف برجام به این نکته اشاره شده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران، در حال حاضر به بیش از ۲۱ برابر حد مجاز در سند برجام رسیده است.

یافته‌های این سه کشور اروپایی همچنین نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی غنی‌شده در تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران اکنون به بیش از ۱۱۴ کیلوگرم رسیده است.

به‌گفته نمایندگان سه کشور اروپایی در شورای حکام، حکومت ایران همچنان در حال گسترش برنامه هسته‌‌ای خود است و به نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته، در تاسیسات هسته‌ای ادامه می‌دهد.

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، آلمان ضمن اشاره به یافتن نشانه‌هایی از اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در تاسیسات هسته‌ای در ایران، غنی‌سازی اورانیوم تا این اندازه را عامل تشدید تنش‌ها با حکومت ایران معرفی کردند و خواهان اجرای تعهدات حکومت ایران طبق سند برجام شدند.

در این میان، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که برای جلوگیری از دست‌یابی حکومت ایران به تسلیحات هسته‌ای، همچنان تدابیر سیاسی و دیپلماتیک فعلی در دستور کار است.

با این حال، در بیانیه روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا نیز بر این نکته تاکید شده است که حکومت ایران «نه‌تنها تصمیم‌های لازم را نگرفته و اقدام‌های لازم را در دستور کار قرار نداده است؛ بلکه برعکس به طور قابل ملاحظه‌ای برنامه هسته‌ای خود را گسترش هم داده است».

به‌گفته دیپلمات‌های اروپایی در وین، حکومت ایران حتی ذخایر اورانیوم ۵ و ۲۰ درصدی خود را هم افزایش داده است.

در این میان، شامگاه سه‌شنبه خبرگزاری‌های داخلی ایران در گزارش‌های نوشتند علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به‌زودی با مدیران ارشد و کارکنان سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد داشت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۷ ژوئن ۲۰۲۳