کاخ سفید: روسیه با کمک جمهوری اسلامی ایران درحال ساختن کارخانه پهپادسازی است

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز جمعه نهم ژوئن گفت که آمریکا معتقد است روسیه با کمک ایران در حال ساختن یک مجتمع تولید پهپاد تهاجمی در آن کشور است. این مجتمع ممکن است تا اوایل سال آینده به‌طور کامل فعال شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های آمریکایی معتقدند که ایران تجهیزات این مجتمع آینده در روسیه و همچنین پهپادهای ساخته‌شده را از طریق دریای خزر به روسیه ارسال می‌کند. روسیه از تابستان گذشته صدها پهپاد از ایران خریده است که از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده گسترده‌ای می‌کند.

جان کربی تایید کرد که ایران از مسیر دریای خزر، پهپاد و مهمات و خمپاره به روسیه منتقل می‌کند و اغلب از کشتی‌هایی استفاده می‌کند که «ناشناس» هستند یا داده‌های ردیابی خود را برای پنهان کردن حرکتشان خاموش کرده‌اند.

آمریکا روز جمعه نقشه‌ای را منتشر کرد که مسیری را نشان می‌دهد که ایران از آن برای حمل این تجهیزات از بندر امیرآباد در شمال ایران به مخاچ‌قلعه در روسیه استفاده می‌کند.

جان کربی در بیانیه‌ای گفت: «روسیه در هفته‌های اخیر از پهپادهای ایرانی برای حمله به کی‌یف و ایجاد وحشت و ارعاب مردم اوکراین استفاده کرده است و به نظر می‌رسد مشارکت نظامی روسیه و ایران در حال افزایش است.»

آمریکا همچنین معتقد است که ایران موادی را به روسیه حمل می‌کند که برای ساختن مجتمع پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در حدود ۱۰۰۰ کیلومتری شرق مسکو استفاده می‌شود. آمریکا تصویری ماهواره‌ای از محل احداث مجتمع تولید پهپاد منتشر کرد که در سوم آوریل گرفته شده است.

سی‌ان‌ان از سفارت روسیه در واشنگتن و نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد درخواست اظهارنظر کرده است، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

جان کربی گفت: «پشتیبانی هر دو طرف از یکدیگر در جریان است؛ از ایران به روسیه و از روسیه به ایران.»

او افزود: «روسیه به ایران پیشنهاد همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای داده است، از جمله در عرصه موشک، فناوری، و دفاع هوایی.» به گفته جان کربی، ایران در اوایل سال جاری اعلام کرد که قراردادی را برای خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه نهایی کرده است. جمهوری اسلامی ایران اکنون به دنبال خرید تجهیزات نظامی بیشتر از روسیه است. از جمله این تجهیزات، هلیکوپترهای تهاجمی و رادارها و هواپیماهای آموزشی نظامی یاک-۱۳۰ است.

در مجموع، ایران خواهان خرید میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه است.

جان کربی گفت که آمریکا این اطلاعات را برای عموم منتشر می‌کند تا «شراکت دفاعی تمام‌عیار» روسیه و ایران را افشا و مختل کند.

او همچنین اعلام کرد که آمریکا برای کمک به کسب‌وکارها و دولت‌ها برای درک بهتر اینکه چگونه ایران به‌طور غیرقانونی قطعات پهپاد به دست می آورد، روز جمعه توصیه‌های جدیدی اعلام می‌کند.

جان کربی گفت که آمریکا به اعمال تحریم علیه ایران، روسیه، و دیگر کشورهای درگیر در تهیه این تجهیزات ادامه خواهد داد.

همزمان با سخنان جان کربی، وزارت‌خانه‌های امور خارجه، بازرگانی، دادگستری و خزانه‌داری آمریکا توصیه‌‌هایی را برای هشدار به جامعه بین‌المللی، بخش خصوصی و عمومی و مردم در مورد تهدیدات ناشی از خرید و توسعه پهپادهای ایران صادر کردند. این توصیه‌ها، بخش خصوصی را از اجزای کلیدی مرتبط با برنامه پهپادی ایران که تهران به دنبال توسعه و گسترش آن است مطلع می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۰ ژوئن ۲۰۲۳