شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم پایبندی ایران به سقف غنی‌سازی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد

شورای همکاری خلیج فارس، یکشنبه ۲۱ خرداد بر اهمیت تعهد ایران به عدم تجاوز از سطح غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز، همراه با لزوم پایبندی تهران به همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید ورزید.

شورای همکاری ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت خود در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت مطرح‌شدن تمامی مسائل امنیتی در مذاکرات مذکور، لزوم مقابله با هرگونه تهدید علیه کشتیرانی و تاسیسات نفتی را خاطرنشان کرد.

وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس، یکصد و پنجاه و ششمین نشست خود را یکشنبه در مقر دبیرخانه این شورا به ریاست بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان و رئیس این نشست برگزار کردند.

بر اساس این بیانیه، شورای وزیران، تصمیمات شورای عالی را در چهل و سومین اجلاس خود در خصوص روابط با جمهوری اسلامی ایران و مبانی اساسی تقویت روابط با آن از طریق پایبندی کامل به اصول حسن همجواری، احترام متقابل، پذیرش هنجارها، قوانین و منشورهای بین‌المللی، مورد تاکید قرار داد.

در این بیانیه آمده است که عدم مداخله در امور داخلی، حل‌وفصل اختلافات از طرق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوی مستقیم، عدم استفاده از زور و تهدید و هر چیزی که ضامن حفظ مبانی امنیت، ثبات و صلح در منطقه باشد نیز از دیگر اصول مناسبات با ایران است.

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر اهمیت تعهد ایران مبنی بر عدم تجاوز از درصد غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای مصارف صلح‌آمیز و لزوم انجام تعهدات خود و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

در بیانیه این شورا با تاکید بر آمادگی کشورهای شورای همکاری خلیج فارسبرای همکاری و تعامل موثر با این پرونده، لزوم مشارکت این شورا در مذاکرات، گفت‌وگوها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یادآوری شده است.

در این بیانیه آمده است: «مذاکرات علاوه بر موضوع هسته‌ای ایران، باید همه مسائل و نگرانی‌های امنیتی کشورهای عرب خلیج فارس را شامل شود، به گونه‌ای که اهداف و منافع مشترک در چارچوب احترام به حاکمیت، سیاست‌های حسن‌همجواری و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی در راستای تضمین تقویت و امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین المللی را در بر بگیرد.»

شورای همکاری خلیج فارس در ادامه این بیانیه بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و آبراه‌های منطقه و مقابله با هرگونه تهدید احتمالی علیه خطوط کشتیرانی، تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی در کشورهای شورای همکاری تاکید کرد.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی،۱۲ ژوئن ۲۰۲۳