دستاوردهای بزرگ اسد با همکاری رژیم حاکم بر ایران

فرآیند عادی‌سازی رابطه با دیکتاتور سوریه را باید در پس‌زمینه این آمارها داوری کنیم: بیش از نیم میلیون کشته و ۱۲ میلیون آواره. کارتون احمد فلاح، کارتونیست عراقی، به همین مسأله اشاره می‌کند.

در آخرین روزهای اردیبهشت، سی و دومین نشست اتحادیه عرب با حضور بشار اسد، دیکتاتور سوریه به پایان رسید. دولت‌های عربی رسماً سوریه را به بازگشت به اتحادیه عرب فراخواندند و اسد هم استقبال کرد. مشخص نیست فرآیند عادی‌سازی رابطه با دیکتاتور سوریه که سال‌ها در جنگ این کشور با اتکا به حمایت نظامی جمهوری اسلامی و روسیه، مردم خود را کشت و شکنجه و آواره کرد، از سوی بخش‌های دیگر جامعه جهانی پیگیری شود یا نه. همزمان با برگزاری اتحادیه عرب، در مناطق معدودی از سوریه که هنوز دست مخالفان است، معترضان فریاد زدند: «مردم سقوط رژیم را می‌خواهند» و گفتند که «سوریه نمی‌تواند توسط اسد جنایتکار نمایندگی شود».

انقلاب سوریه ۲۰۱۱ آغاز شد و به جنگی داخلی و سپس به جنگی بین‌المللی بدل شد. از جمعیت ۲۱ میلیونی این کشور، ۱۲ میلیون تن آواره شدند و بین ۵۰۳ هزار تا ۶۱۳ هزار تن در آن کشته شدند. حدود یک هزار و ۴۰۰ غیرنظامی با سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده ارتش اسد جان‌شان را از دست دادند. اقتصاد سوریه ویران شد و ۹۰ درصد جمعیت دچار فقر شدند.

کارتون این هفته با نام «دستاوردهای بزرگ اسد»، اثر احمد فلاح، کارتونیست عراقی ساکن نروژ، به همین مسأله می‌پردازد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۱۴ ژوئن ۲۰۲۳