متیو میلر: توافق هسته‌ای، خواه موقت یا غیر موقت، خبری نادرست و گمراه کننده است

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در نشست خبری خود با اشاره به شایعاتی در مورد توافق موقت هسته‌ای، بار دیگر بر موضع پیشین آمریکا تاکید کرد و گفت: «توافق هسته‌ای، خواه موقت یا غیر موقت، خبری نادرست و گمراه کننده است.»

متیو میلر تاکید کرد که هدف اصلی سیاست ایالات متحده تضمین این مهم است که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

به گفته او دیپلماسی به عنوان راه ارجح برای دستیابی به این هدف تلقی می‌شود، اما ایالات متحده برای همه گزینه‌ها و موارد احتمالی آمادگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا توافق هسته‌ای دوباره در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: «ایالات متحده همیشه به قدرت دیپلماسی اعتقاد دارد. در حالی که ایالات متحده نسبت به فعالیت‌ها و جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی هوشیار است، بر این باوریم که دیپلماسی بهترین رویکرد برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است.»

با این حال، آقای میلر تصریح کرد که همه گزینه‌ها برای ایالات متحده روی میز است.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به یکی از خبرنگاران به موضوع بازداشت‌شدگان در جمهوری اسلامی نیز پرداخت و بیان کرد که تامین آزادی آمریکایی‌هایی که در خارج از کشور، از جمله در جمهوری اسلامی نگهداری می‌شوند، اولویت اصلی ایالات متحده است. با این حال، او هیچ اطلاعات به‌روز شده‌ای در مورد وضعیت بازداشت شدگان نداشت و از جمهوری اسلامی خواست که آنها را آزاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با اشاره به خبر‌هایی‌ از قول بنیامین نتانیاهو درباره پذیرش یک «توافق کوچک»، تصریح کرد که از گمانه زنی در مورد «توافق ناموجود» خودداری می‌کنم. او تایید کرد که این گزارش را دیده است اما از اظهار نظر بیشتر نیز خودداری کرد.

در ادامه این نشست خبری وقتی که بحث به موضوع معافیت از تحریم‌ها کشیده شد، آقای میلر تصریح کرد که وزارت امور خارجه از سال ۲۰۱۸ طی معافیت‌هایی، به عراق اجازه داده که هزینه برق وارداتی از جمهوری اسلامی را بپردازد.

با این وجود متیو میلر تاکید کرد که این وجوه فقط برای تراکنش‌های بشردوستانه و غیرتحریمی مورد تایید ایالات متحده قابل دسترسی است. این وجوه به جمهوری اسلامی منتقل نمی‌شود، بلکه برای اهداف بشردوستانه مانند غذا و دارو پرداخت خواهد شد.

آقای میلر همچنین در مورد اعتبار جمهوری اسلامی برای مدیریت درست بودجه‌های بشردوستانه ـ با توجه به سابقه نقض حقوق بشر ـ مورد پرسش قرار گرفت، بر موضع قاطع ایالات متحده در پاسخگویی به جمهوری اسلامی برای «فعالیت‌های بدخواهانه‌اش» تاکید کرد.

در این مصاحبه به احتمال از سرگیری روابط بحرین با جمهوری اسلامی اشاره شد. آقای میلر اظهار داشت که «تعامل دیپلماتیک» در منطقه اگر بتواند به محدود کردن فعالیت‌های جمهوری اسلامی کمک کند، ایالات متحده آن‌را تشویق می‌کند.

در این کنفرانس خبری پرسشی نیز در مورد تظاهرات ایرانیان مدافع آزادی زنان و نظرات صریح آنها مطرح شد که آقای میلر بر نگرانی ایالات متحده از خشونت و بد‌رفتاری با زنان در جمهوری اسلامی و سرکوب اعتراضات تاکید کرد و اظهار داشت که ایالات متحده به مخالفت خود با «سرکوب اعتراضات» ادامه خواهد داد.

در نهایت، آقای میلر در پاسخ به پرسشی درباره سفر ابراهیم رئیسی به ونزوئلا و نیکاراگوئه و امضای توافقنامه‌های همکاری، مجددا بر نگرانی آمریکا در مورد فعالیت‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد اما از اظهار نظر بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۱۵ ژوئن ۲۰۲۳