جاسوسی رژیم اسلامی حاکم بر ایران از مخالفانش در آلمان

سازمان امنیت داخلی آلمان از کشورهای روسیه، چین، ایران و ترکیه به عنوان «عاملان اصلی» جاسوسی در این کشور نام برد و اعلام کرد که حکومت جمهوری اسلامی بر مخالفان خود در آلمان تمرکز کرده است.

سازمان امنیت داخلی آلمان روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد در گزارش سالانه خود نوشت که ترکیه و ایران، به عنوان دو تهدید جاسوسی در آلمان، هر دو بر افراد و گروه‌هایی که بخشی از اپوزیسیون سیاسی دولت‌های خود محسوب می‌شوند، تمرکز کرده‌اند.

آلمان میزبان جمعیت قابل توجهی از ترک‌تباران و ایرانی‌تباران و همچنین مهاجران و پناهجویان این دو کشور است.

این نخستین بار نیست که سازمان امنیت داخلی آلمان درباره جاسوسی ایران از مخالفان خود در خاک اینش کشور هشدار می‌دهد.

سازمان امنیت داخلی آلمان دی‌ماه پارسال نیز ایران را جزو کشورهایی دانست که سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها در این کشور فعال هستند.

این نهاد اطلاعاتی آلمان به ایرانیان مقیم این کشور، خصوصا مخالفان جمهوری اسلامی، هشدار داد که جانب احتیاط را رعایت کنند و گفت که در جریان تظاهرات ایرانی‌های مقیم آلمان در حمایت از معترضان، عوامل جمهوری اسلامی از آن‌ها فیلم و عکس گرفته‌اند.

توماس هالدن وانگ، رئيس سازمان امنیت داخلی آلمان (اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی)، به خبرگزاری آلمان گفت: طی چند سال گذشته مشخص شده که تمایل جمهوری اسلامی برای جاسوسی از جامعه ایرانی مقیم آلمان افزایش یافته است.

برآورد می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار ایرانی و ایرانی‌تبار مقیم آلمان باشند.

تظاهرات بزرگ ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در برلین در میانه اعتراضات سراسری ایران، خشم جمهوری اسلامی را برانگیخت.

دو ماه قبل از هشدار سازمان امنیت داخلی آلمان، روزنامه بیلد گزارش داد که نیروهای تحت امر جمهوری اسلامی در هشتم آبان پارسال، با چاقو، چماق و مشت و لگد به گروهی از مخالفان حکومت که مقابل سفارت ایران در برلین تجمع کرده بودند حمله کردند.

به گفته یکی از شاهدان عینی، دو نفر از این نیروها هنگام حمله از خودروی خود پیاده نشدند و با اسلحه تجمع‌کنندگان را تهدید کردند.

مرکز اسلامی هامبورگ هم یکی از مکان‌های بحث‌برانگیز در زمینه «جاسوسی ایران» در آلمان است.

پیشتر امید نوری‌پور، یکی از دو رهبر حزب سبزهای آلمان، از این مرکز به ‌عنوان «لانه جاسوسی جمهوری اسلامی» یاد کرده بود و خواهان بسته‌شدن سریع آن شده است.

دادگاه عالی اداری هامبورگ از هشتم اردیبهشت امسال سرگرم رسیدگی به شکایت مرکز اسلامی هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی ایران، است.

اوایل تابستان دو سال پیش ادارهٔ اطلاعات و امنیت داخلی هامبورگ، با ارائه اسنادی، از ارتباط این مرکز با گروه‌های افراطی و اسلام‌گرا از جمله حزب‌الله لبنان خبر داد.

همین نهاد امنیتی، مرکز اسلامی هامبورگ را نیز به‌عنوان یکی از پایگاه‌های فعال جمهوری اسلامی در آلمان ارزیابی کرده است.

سازمان امنیت داخلی آلمان در گزارش تازه خود همچنین هشدار داده که جنگ روسیه در اوکراین دوران تازه‌ای را برای امنیت داخلی آلمان رقم زده است چرا که به گفته وزیر کشور آن، در دوران جنگ، کرملین بر کارِ دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه تکیه می‌کند.

همچنین دفتر فدرال برای محافظت از قانون اساسی می‌گوید چین بزرگترین تهدید در زمینه جاسوسی ِ‌مرتبط با حوزه اقتصاد و علم است.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲۱ ژوئن ۲۰۲۳