تجمع‌های اعتراضی در چند شهر سیستان و بلوچستان

مردم زاهدان در حالی روز دوم تیر و در سی‌وهشتمین جمعه اعتراضی خود به خیابان‌ها آمدند که نیروهای نظامی شمار زیادی از شهروندان را بازداشت کردند. مردم شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان چون ایرانشهر، چابهار، راسک، پیشین و سوران نیز در پاسخ به فراخوان‌ها دست به تجمع زدند.

معترضان زاهدان روز جمعه و پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و همچون ۹ ماه گذشته علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

زاهدان

معترضان زاهدانی در راهپیمایی اعتراضی خود شعارهایی چون «تجاوز جنایت مرگ بر این ولایت» و «تجاوز جنایت لعنت به این حکومت» سر دادند.

بر اساس ویدیوها، مردم در راهپیمایی خود شعار دادند: «می‌کشم می‌کشم آن که برادرم کشت …»

حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهد، از حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان‌های غدیر، مدنی، توحید، خیام و مدرس در محدوده مسجد مکی و مصلای زاهدان، هم‌زمان با این اعتراضات خبر داد.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی با ده‌ها خودروی شخصی که «اکثرا سمند سفید رنگ» بودند، شمار زیادی از شهروندان را در این خیابان‌ها بازداشت کردند.

علاوه بر زاهدان در دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان هم پس از فراخوان‌های تجمع برای امروز، جوی «به شدت امنیتی و نظامی» حاکم شده و دسترسی به اینترنت قطع است.

در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، سراوان، ایرانشهر، پیشین، چابهار و …، نیروهای امنیتی و نظامی در همه معابر ورودی و خروجی مستقر هستند.

راسک و پیشین

در راسک، معترضان با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی خواستار مجازات عاملان و آمران کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان و خاش شدند.

کمپين «فعالین بلوچ» اما از جو امنیتی شدید در شهرستان راسک پس از فراخوان عبدالغفار نقشبندی خبر داد و گفت راه‌های مواصلاتی این شهر از سوی نیروهای نظامی مسدود شده‌اند.

بر اساس ویدیوی منتشر شده در حال‌وش، ماموران حکومتی به تجمع مردم در راسک حمله‌ور شدند.

حال‌وش با انتشار ویدیویی از لحظه ورود نیروهای نظامی به داخل حوزه علمیه راسک، خبر از بازداشت مولوی «نذیر بخشی‌زهی»، ناظم و مسوول تعلیمات حوزه علمیه قاسمی راسک داد.

شهروندان در شهر پیشین از توابع راسک هم پس از اقامه نماز جمعه به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده‌، نیروهای امنیتی در پی اعتراضات مردمی، به این شهر نیز یورش بردند.

ایرانشهر

معترضان در ایرانشهر در پاسخ به فراخوان‌ها تجمع کرده و شعارهایی چون «تجاوز، جنایت لعنت بر این ولایت»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر‌ دیکتاتور» سر دادند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از حضور نیروهای امنیتی در ایرانشهر و مقاومت مردم معترض در برابر آنان بود.

چابهار

در چابهار شماری از مردم در حمایت از اعتراضات مردم زاهدان و مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، با سر دادن شعارهای اعتراضی به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس ویدیوی ارسال شده از سوی یک شهروند، نیروهای نظامی به‌صورت گسترده در چابهار و بلوار خمینی این شهر در تردد بوده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی معابر مختلف چابهار را مسدود و اقدام به تفتیش شهروندان کردند.

سوران

شهروندان سوران در استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به فراخوان‌ها، پس از اقامه نماز جمعه با حضور در خیابان‌های این شهر، شعارهای اعتراضی سر دادند.

عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه پیشین راسک، شامگاه سه‌شنبه ۳۰ خرداد با انتشار یک ویدیو از مردم سیستان و بلوچستان خواسته بود پس از برگزاری نماز جمعه، برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان زاهدانی و همچنین درخواست مجازات عاملان و آمران فاجعه جمعه خونین این شهر به خیابان بیایند.

شهروندان در زاهدان پس از جمعه خونین این شهر در روز هشتم ماه مهر سال گذشته، تاکنون هر هفته تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند.

در جمعه خونین دست‌کم ۱۰۰ شهروند کشته شده و ده‌ها تن دچار نقص عضو، نابینایی و جراحات دیگر شدند.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲۴ ژوئن ۲۰۲۳