مرکز آمار ایران: تورم سالانه در ایران ۴۸.۵ درصد، تورم اقلام خوراکی ۷۱ درصد

مرکز آمار ایران روز پنجشنبه اول تیر گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در خرداد ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر اساس این آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای ایرانی در ماه خرداد به ۱۸۹.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۲.۶ درصد افزایش، و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۴۲.۶ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۴۲.۶ درصد بیشتر از خرداد ۱۴۰۱ برای خرید «یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

مرکز آمار می‌گوید که تورم نقطه به نقطه خرداد ۱۴۰۲ در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزان ۱۲ درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه نیز در اردیبهشت ۲.۸ درصد بوده است که در خرداد به ۲ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، تورم سالانه (درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به خرداد) در ایران به ۴۸.۵ درصد رسیده است که نسبت به تورم سالانه ۱۴۰۱، شش دهم درصد کاهش یافته است.

بر اساس اطلاعاتی که مرکز آمار منتشر کرده است، نرخ تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی، که در اردیبهشت ۱۴۰۲ در حد ۷۴.۹ درصد بوده است، در ماه خرداد به ۷۰.۶ درصد رسیده است که کمی بیشتر از ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد، اما تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات از ۳۸ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۲ به ۳۸.۸ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران در جدول مربوط به شاخص قیمت‌ کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور دو ردیف را بدون هیچ توضیحی به گوشت قرمز اختصاص داده است که در هر دو مورد نرخ تورم نقطه به نقطه سالانه بیشتر از ۸۸ درصد است. ردیف «گوشت قرمز، سفید، و فراوردهای آن‌ها» تورم ۸۸.۱ درصدی و ردیف «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» تورم ۹۰.۹ درصدی نشان می‌دهد. بعد از گوشت، میوه و خشکبار در ماه خرداد سال جاری تورمی ۶۳.۵ درصدی داشته است.

همچنین، نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره مسکن در خرداد به ۳۸.۹ درصد رسیده است. مرکز آمار اطلاعات تورم قیمت خرید و فروش خانه را منتشر نکرده است.

جدول‌هایی که مرکز آمار منتشر کرده است نشان می‌دهد که تورم سالانه در فرودین ۴۷.۶ درصد، در اردیبهشت ۴۹.۱ درصد، و در خرداد ۴۸.۵ درصد بوده است. در مقایسه با اطلاعات ماهانه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، می‌توان گفت که در هیچ‌یک از ماه‌های دو سال گذشته چنین تورمی در ایران مشاهده نشده است.

به سخن دیگر، تورم سالانه سه ماه اول سال ۱۴۰۲ بیشتر از ماه‌های مشابه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده است؛ نشانه‌ای از اینکه علی‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق‌های منطقه‌ای و گفت‌وگو‌های محرمانه با طرف آمریکایی، تورم سه ماه اخیر همچنان نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته بسیار بیشتر است.

نرخ تورم سالانه کل کشور در خرداد سال جاری ۴۸.۵ درصد اعلام شده است، اما تورم خرداد به تفکیک استان‌ها جزئیات مهمی را فاش می‌کند. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم در خرداد در ۱۸ استان کشور (استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان، و یزد) بیشتر از ۵۰ درصد بوده است. کمترین میزان تورم خرداد با ۴۳.۹ درصد به استان تهران اختصاص دارد.

مرکز آمار ایران در حالی چنین آمارهایی را درباره تورم در ایران منتشر می‌کند که کارشناسان در مورد درستی آمارهایی که نهادهای حکومتی منتشر می‌کنند تردید دارند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲۴ ژوئن ۲۰۲۳