سقف بخشی از «بازار قیصریه»هزارساله قزوین فرو ریخت

بخشی از بازار قیصریه قزوین، که یکی از شاهکارهای معماری ایرانی ست، فرو ریخت. این بازار که بیش از هزار سال قدمت دارد، تا قبل از انقلاب به مرور رشد کرده و بزرگ شده بود و هیچ مشکل اساسی نداشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا دوستداران میراث فرهنگی قزوین علت ریزش بخشی از سقف این اثر زیبای ملی را بی‌توجهی میراث‌ فرهنگی این استان به بازار قیصریه می‌دانند

سعید زارع‌پور فعال فرهنگی می گوید: «معتقدم این تخریب بیشتر بر اثر بی‌توجهی بوده و بازار قزوین برخلاف «سعدالسلطنه» مهجور مانده است. بخش‌های دیگری از بازار قدیمی قزوین کاملا رها شده است. بحث سیم‌کشی‌های برق و رعایت نکردن مالکان حجره‌ها یک طرف است، سمت دیگر ماجرا این است که برای مرمت، اتفاق خاصی نمی‌افتد. وقتی بی‌توجهی باشد چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. به نظرم این تخریب یک هشدار بود و اتفاق بدتر از این می‌توانست رخ دهد. پس لازم است به فوریت مرمت جدی در این بخش بازار قزوین انجام شود.»

از سوی دیگراحسان نورانی ـ معاون میراث‌ فرهنگی استان قزوین ـ درباره علت ریزش این بخش از سقف بازار قیصریه و اقدامات میراث‌ فرهنگی در این‌باره گفت: کارشناسان ما در حال بررسی علت ریزش سقف این بازار هستند، پس از تعیین علت اتفاق، مرمت آن به صورت مشارکتی با بازاری‌ها و شهرداری انجام خواهد شد.

برگرفته ای از سایت بنیاد میراث پاسارگاد، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳