زیاد نخاله: کمک‌های جمهوری اسلامی به ما، برای ایران هزینه‌بر است

رهبر گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطین با تایید کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به این گروه گفت که این کمک‌ها برای ایران هزینه‌بر است اما مدعی شد که مبلغ این کمک‌ها به صدها میلیون دلار در ماه نمی‌رسد.

زیاد نخاله در گفت‌وگو با روزنامه ایرانی الوفاق که روز شنبه دهم تیر منتشر شد، اظهار داشت: «ممکن است فکر کنند مردم فلسطین تمام پول جمهوری اسلامی ایران را گرفته‌اند، کمک به خانواده شهدا و اسرا انسان‌دوستانه است و کمک‌های دیگر در حوزه نظامی و تهیه برخی سلاح‌ها و رساندن آن به غزه و کرانه باختری است که طبیعتاً هزینه‌بر است.»

او افزود: «کسانی هستند که فکر می‌کنند ایران ماهانه صدها میلیون دلار می‌دهد، اما من می‌گویم با کمترین امکانات در فلسطین مقاومت ایجاد شده و نباید در کمک‌ها اغراق کنیم.»

رهبر جهاد اسلامی فلسطین از توضیح درباره این که دقیقاً میزان کمک‌های ایران به این گروه شبه‌نظامی ضداسرائیلی چه قدر است، خودداری کرد.

گروه جهاد اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، آمریکا، کانادا و چندین کشور و نهاد بین‌المللی دیگر قرار دارد و اسرائیل، جمهوری اسلامی را حامی عمده تسلیحاتی و مالی جهاد اسلامی فلسطین می‌داند.

پیشتر رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که جمهوری اسلامی ایران برای «هر روز درگیری مسلحانه»، قول پرداخت پنج میلیون دلار پول به این گروه شبه‌نظامی داده بود.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل روز ۲۳ اردیبهشت با استناد به منابع نظامی و امنیتی اعلام کرد که قول مالی ایران در جریان درگیری اخیر ارتش اسرائیل و نیروهای جهاد اسلامی فلسطین در غزه، به این گروه داده شده بود.

نخاله به الوفاق گفت که قاسم سلیمانی در کمک‌های جمهوری اسلامی به این گروه نقش داشت.

در دی‌ماه ۱۳۹۹ نیز یک مقام ارشد جنبش فلسطینی حماس در تقدیر از فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران که در حمله پهپادی آمریکا کشته شد، جزئیاتی را از تحویل ۲۲ میلیون دلار پول نقد به حماس در سفر هیئتی از این جنبش فلسطینی به تهران فاش کرد.

زیاد نخاله همچنین اعلام کرد آنچه امروز در زمینه فعالیت‌های شبه‌نظامیان فلسطینی و مسلح شدن آنان در کرانه باختری رخ می‌دهد، دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است.

او گفت که این دستور خامنه‌ای «دست گذاشتن روی منطقه‌ای بسیار حساس در رابطه» با درگیری گروه‌های مسلح فلسطینی با اسرائیل است.

در تیرماه ۱۳۹۸، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با هیئتی بلندپایه از حماس گفت که باید فلسطینی‌ها «احساس پیشرفت» کنند و این امر از طریق تجهیز آنان به «موشک‌های نقطه‌زن اتفاق افتاده است.»

پیشتر روزنامه اسرائیلی جروزالم پست تأکید کرده بود: «ایران از حماس پشتیبانی می‌کند اما جهاد اسلامی را کنترل می‌کند. در این‌جا تفاوتی وجود دارد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲ جولای  ۲۰۲۳