گفت‌وگوی بورل با وزیر خارجه رژیم اسلامی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۳ تیر از گفت‌وگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، درباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام و همچنین «همکاری» تهران با مسکو در جنگ اوکراین خبر داد.

آقای بورل در توییتی نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان درباره اهمیت ادامه مذاکرات در خصوص برجام گفت‌وگو کردم»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که تنش‌زدایی در برنامه هسته‌ای ایران و «همکاری [تهران] با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان اهمیت حیاتی دارد.»

هفته گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که توافق او با مقام‌های جمهوری اسلامی در اسفندماه گذشته برای افزایش امکانات نظارتی آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران «بسیار کند» پیش می‌رود.

رافائل گروسی تصریح کرد اجرای توافق افزایش نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران با سرعت مورد نظر پیش نمی‌رود، بلکه به شکل «بسیار بسیار پراکنده» و به‌عبارتی، «بسیار محدود» در جریان است.

آقای گروسی اسفند پارسال طی سفری به تهران، از توافق با مقام‌های جمهوری اسلامی برای افزایش همکاری‌ها برای شفاف‎‌‌سازی برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود. طبق توافق صورت گرفته قرار بود برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود شود و امکانات نظارتی بیشتری در اختیار آژانس قرار داده شود.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل «با اشاره به اهمیت حفظ کانال‌های گفت‌وگو در مسیر تلاش برای دستیابی به درک مشترک میان ایران و اروپا، مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های اروپایی را صریح و سازنده توصیف کرد.»

اشاره حسین امیرعبداللهیان دیدار علی باقری کنی، مسئول مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دوحه قطر است که در خصوص برجام مذاکره کردند.

«همکاری نظامی با روسیه غیر قابل قبول است»

جوزپ بورل در بخشی دیگر از توییت خود نوشت، در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان «من تاکید کردم که همکاری نظامی با روسیه غیرقابل قبول است، که زندانیان (با تابعیت) اتحادیه اروپا باید آزاد شوند و حقوق بشر می‌بایست رعایت شود.»

در حالی این مقام اتحادیه اروپا از «همکاری» نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین انتقاد کرده است که روز گذشته سفیر بریتانیا در سازمان ملل، بار دیگر تهران را در پیوند با جنگ اوکراین به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرد و خبر داد که نشست دوره‌ای شورای امنیت قرار است روز پنج‌شنبه ششم ژوئیه (۱۵ تیر) با این موضوع برگزار شود.

او گفت که «ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده در جنگ علیه اوکراین، این قطعنامه را نقض کرده است؛ بنابراین مسائل و نگرانی‌های زیادی است که ما به آنها در ۶ ژوئیه رسیدگی خواهیم کرد.»

درپی گزارش‌های مربوط به تحویل پهپادهای جنگی از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، کشورهای حاضر در شورای امنیت سازمان ملل در نشستی در سال ۱۴۰۱ بر لزوم تحقیقات سازمان ملل دربارهٔ نقض قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا توسط ایران تأکید کرده بودند.

باوجود گزارش‌های متعدد حضور پهپادهای ایرانی در این جنگ، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، تأکید کشورها بر لزوم انجام تحقیقات در این مورد را «یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین» دانسته است.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز یازدهم تیر نوشت که بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی قصد دارند با تمدید تحریم‌ها علیه ساخت موشک بالیستیک ایران، برای نخستین بار توافق برجام را «نقض کنند». این تحریم‌ها بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شده، ۲۶ مهر به پایان می‌رسد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۵ جولای ۲۰۲۳