ریزگرد در سیستان و بلوچستان ۸۳۳ نفر را روانه بیمارستان کرد

مقامات استان سیستان و بلوچستان اعلام کردند که در پی تشدید بحران ریزگردها و طوفان شن طی روزهای یازدهم تا پانزدهم تیر ۸۳۳ نفر از شهروندان در پنج شهر شمال این استان روانه بیمارستان شده‌اند.

همزمان فرماندار زهک از قرار گرفتن صدها روستا در محاصره طوفان شن خبر داد و خواهان اعزام نیروهای امدادی به این مناطق شد.

به گفته ‌‌مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در پی تشدید بحران ریزگردها در این منطقه است.

وی افزود که در پی موج جدید وزش باد در منطقه شمال سیستان و بلوچستان از ۱۱ تا ۱۵ تیر ماه، طی چهار روز در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۸۳۳ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند.

‌‌مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان همچنین گفت که از میان مراجعه کنندگان تعدادی با دریافت کمک‌های درمانی از بیمارستان مرخص شده‌اند اما در روز پنج‌شنبه ۱۲۸نفر همچنان در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند.

تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها تا روز چهارشنبه ۶۴۷ اعلام شده بود که حاکی از مراجعه دست‌کم ۱۸۶ نفر فقط طی بامداد تا شامگاه پنج‌شنبه در اثر پیامد تشدید بحران ریزگردها و طوفان شن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شمال سیستان و بلوچستان است.

آمار ۸۳۳ نفر اعلام شده طی روزهای یازدهم تا پانزدهم تیر ماه، غیر از ۴۶۱ نفری است که از اول تا چهارم تیر ماه بر اثر طوفان شن و ریزگردها در منطقه سیستان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌ بودند.

مجموع این دو آمار رسمی و اعلام شده توسط ‌‌مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان حاکی از مراجعه یک هزار و ۲۹۴ نفر طی پانزده روز در اثر پیامد تشدید بحران ریزگردها و طوفان شن به بیمارستان‌های پنج شهر شمال سیستان و بلوچستان است.

در همین حال حسن دهمرده، فرماندار شهرستان زهک، با بیان اینکه صدها روستای شمال سیستان وبلوچستان،️ در محاصره طوفان شن قرار گرفته است، گفت که طوفان شن و فعال شدن کانون‌های گردوغبار، شرایط بسیار سختی برای مردم روستاهای این منطقه ایجاد کرده است.

از سوی دیگر محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به وزش باد شدید تا بیشینه ۹۴ کیلومتر در ساعت در زابل و وضعیت مشابه در شهرستان‌های زهک، هامون، هیرمند و نیمروز، از گسترش بحران ریزگردها به زاهدان خبر داد.

حیدری گفت که از روز پنج شنبه پانزدهم تیر تا چند روز آینده «زاهدان و سایر مناطق مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان نیز شاهد گردوخاک و در برخی ساعات وزش باد شدید» خواهند بود.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به «وضعیت بحرانی جاده زاهدان به زابل»، افزود که طوفان گرد و خاک باعث شده تا شعاع دید در جاده زاهدان به زابل به چند متر کاهش یابد.

در همین حال معاون اول ابراهیم رئیسی، طی تماس تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه زابل، خواهان «بسیج دستگاه‌های امدادرسان برای کمک به آسیب دیدگان و خانواده‌ها و سکونت‌گاه‌های در معرض شن‌های روان» شد.

معاون اول رئیسی همچنین به مقام‌های استان سیستان و بلوچستان گفت که به دلیل «تداوم» طوفان شن و بحران ریزگردها «تا روز‌ها و ماه‌های آینده» باید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سیستان و بلوچستان «آمادگی همه جانبه برای رسیدگی به وضعیت بیماران و آسیب دیدگان احتمالی» ایجاد شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۷ جولای ۲۰۲۳