تجمعات اعتراضی در چند شهر جهان برای حمایت از توماج صالحی

خیابان‌ها و میدان‌های اصلی چندین شهر جهان روز شنبه ۱۷ تیر، بار دیگر صحنه گردهمایی‌ها و تظاهرات اعتراضی ایرانیان در حمایت از توماج صالحی ، خواننده معترض زندانی، و دیگر معترضان داخل کشور بود.

معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی با شعار «زندانیان سیاسی را آزاد کنید» به میدان اصلی هامبورگ رفتند و تجمع شنبه اعتراضی دیگر را همزمان با برگزاری «دادگاه توماج صالحی» برگزار کردند.

آنها با فریاد زدن نام «توماج صالحی» تلاش کردند تا همانند ده‌ ماه گذشته، بار دیگر با ابراز همدلی با معترضان داخلی، توجه جامعه جهانی را به سرکوب و اعدام‌هایی که توسط جمهوری اسلامی در جریان جلب کنند.

«جان توماج در خطر است». این شعار روی پلاکارد یکی از تظاهر کنندگان لندن نوشته شده بود؛ شنبه ۱۷ تیرماه بار دیگر لندن صحنه گردهمایی‌ و تظاهرات اعتراضی ایرانیان برای حمایت از توماج صالحی و درخواست آزادی همه زندانیان سیاسی بود.

توماج صالحی، خواننده منتقد جمهوری اسلامی و زندانی سیاسی، از روز ۸ آذر سال گذشته تاکنون زندانی است. او یکی از زندانیان سیاسی است که بر اساس گزارش ها، شکنجه شده و با خطر اعدام روبه‌رو است.

سمینار حقوق بشر برای همه و در همه‌جا «برای مبارزان ایران» در ایتالیا توسط حزب رادیکال این کشور با سخنرانی علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد، در حمایت از معترضان ایرانی برگزار شد.

حزب رادیکال ایتالیا حزبی بود که از ابتدای خیزش مهسا ژینا امینی از این معترضان حمایت کرد و بیش از ۳۷ تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در ایتالیا برگزار کرده است.

شماری از اعضای این حزب در حمایت از مردم ایران و محکوم کردن اعدام معترضان توسط جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا زده بودند.

ایرانیان در مونترال کانادا در تجمعی حمایت خود را از توماج صالحی ابراز داشتند.

در این حال، جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا و نماینده پارلمان ، با پیگیری کنش‌گران ایرانی ساکن ونکوور ـ کفالت سیاسی توماج صالحی را به عهده گرفت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۹ جولای ۲۰۲۳