فاجعه زیست‌محیطی:‌ زمین در کاشان دهان باز کرد

کاشان، شهر گل و گلاب، با فاجعه‌ای زیست‌محیطی روبرو شده است. به گزارش خبرگزاری رکنا، یکی از بزرگ‌ترین ترک‌های فرونشست زمین در ایران در نزدیکی‌های این شهر رخ داده است. این ترک از طاهرآباد در بخش مرکزیِ شهرستان کاشان آغاز شده و پس از طی ۷۶ کیلومتر به نزدیکی شهر قم رسیده است. کارشناسان و کنشگران زیست‌محیطی مدت‌ها است در مورد وقوع این حادثه در کاشان هشدار می‌دهند. به نظر می‌رسد علت این فرونشست عظیم، تخلیه آب‌های زیرزمینی باشد که بر اثر مصرف بی‌رویه آب، به‌خصوص از طرف کشاورزان، صورت می‌گیرد. به احتمال زیاد مناطق مسکونی، راه‌ها و جاده‌های شهرستان کاشان و حتی تاسیسات آب، برق و گاز از این حادثه آسیب ببینند.

 رکنا یادآوری کرد که یک جاده در دست احداث کمربندی بین طاهرآباد و کاشان و چندین جاده خاکی روستایی که محل تردد کشاورزان‌اند، از روی این ترک عبور می‌کنند. کانال «عصر ایران» در تلگرام، گزارش ویدیویی ۱۲ دقیقه‌ای در این مورد منتشر کرده است. بهرام نادری، عضو کارگروه نشست زمین در استان اصفهان، در این ویدیو با حضور در میدان، نزدیک بودن ترک‌های فرونشست به یک جاده در دست احداث را نشان می‌دهد.

کشاورزان این منطقه طالبی و هندوانه می‌کارند که از محصولات پرآب محسوب می‌شوند. کارشناسانی که در مورد بحران آب در ایران هشدار می‌دهند، مدت‌ها است توجه‌ها را به وضعیت بد کاشان جلب کرده‌اند.

هادی کاشانی‌نژاد، مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان، ماه پیش در مورد پیشروی فرونشست زمین به سمت مناطق مسکونی کاشان هشدار داده و گفته بود: «در حال حاضر، فرونشست زمین در منطقه کاشان با وجود برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی، توسعه جمعیت شهری و نیاز به آب شرب و افزایش برداشت آن و توسعه صنایع آب بر مانند صنایع فولادی و عدم توجه به آمایش سرزمین شهرستان سرعت زیادی به خود گرفته است.»

خبرگزاری تسنیم در فروردین ۱۴۰۱ در گزارشی راجع به فرونشست در کاشان خبر از زلزله‌های خفیفی داده بود که در اثر این واقعه صورت می‌گیرند. تسنیم نوشته بود:‌ «فرونشست در منطقه کاشان امروز یک تهدید تلقی می‌شود چرا که در مناطق مختلف کاشان نظیر طاهرآباد طول، عرض و عمق این فرونشست‌ها شگفت‌انگیز است به گونه‌ای که امکان تردد افراد از آثار این فرونشست‌ها وجود دارد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۱۲ جولای ۲۰۲۳