آژانس بین‌المللی انرژی: تولید نفت ایران به مدد «تخفیف‌های سنگین» اوج گرفته است

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از وضعیت بازار نفت می‌گوید تولید نفت ایران به مدد «تخفیف‌های سنگین» به مشتریان چینی در ماه گذشته میلادی، ژوئن، به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید روزانه نفت ایران از نوامبر پارسال که اعضای اوپک تصمیم به کاهش دوباره تولید نفت برای حفظ قیمت آن گرفتند، ۵۳۰ هزار بشکه رشد داشته و ماه گذشته به سه میلیون و ده هزار بشکه در روز اوج گرفت.

ایران به همراه ونزوئلا و لیبی، از توافق کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه معاف است.

آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها و رسانه‌های معتبر غربی حاکی است که صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران از ماه مه امسال، اردیبهشت، به بالای ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود.

به‌رغم رشد تولید و صادرات نفت ایران، هنوز هم این ارقام بسیار کمتر از دوران پیش از تحریم‌های آمریکا است؛ زمانی که ایران روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت خام داشت و مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی آن نیز ۲.۵ میلیون بشکه بود.

اگرچه حجم صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد کرده، قیمت‌های جهانی نفت در ماه‌های گذشته نیز نسبت به دوره مشابه در سال گذشته یک‌سوم کاهش یافته است.

وضعیت بازارهای جهانی
آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه گزارش خود می‌افزاید انتظار می‌رود مصرف جهانی و روزانه نفت در سال جاری میلادی با افزایشی ۲.۲ میلیون بشکه‌ای به بالای ۱۰۲ میلیون بشکه برسد که یک رکورد تاریخی است.

امسال چین سهمی ۷۰ درصدی در رشد مصرف نفت جهان خواهد داشت، اما سال آینده میزان رشد مصرف جهانی نفت نصف سال جاری خواهد بود.

این گزارش به آمارهای روسیه نیز پرداخته و می‌گوید صادرات نفت این کشور از بهار پارسال که آغاز به تهاجم نظامی علیه اوکراین کرد، ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و درآمدهای نفتی این کشور در ماه گذشته نیز به خاطر افت حجم صادرات این کشور به همراه سقوط قیمت‌های جهانی نفت، تقریبا به میزان نصف ژوئن پارسال سقوط کرده است.

روسیه متعهد شده است که برای کمک به عربستان برای حفظ قیمت‌های جهانی نفت، تولید خود در ماه اوت را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

عربستان از ماه جاری تولید روزانه نفت خود را یک میلیون بشکه کاهش داده و قیمت‌های جهانی نفت شاخص برنت از زیر ۷۵ دلار در ماه گذشته به بالای ۸۰ دلار در روز جمعه، ۲۳ تیرماه، رسیده است.

عربستان برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز دارد که قیمت‌های جهانی نفت بالای ۸۰ دلار باشد.

طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، این رقم برای جمهوری اسلامی ۳۵۲ دلار، یعنی ۴.۵ برابر قیمت‌های فعلی نفت در بازارهای جهانی است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۴ جولای ۲۰۲۳