پنتاگون: اعزام جنگنده‌های اف-۱۶ به خلیج فارس برای مقابله با اقدامات رژیم ایران در توقیف کشتی‌ها

یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، روز جمعه ۲۳ تیرماه گفت، ایالات متحده برای مقابله با اقدامات ایران در توقیف کشتی‌ها، استفاده از هواپیماهای جنگنده در محدوده تنگه هرمز را افزایش می‌دهد.

این مقام ارشد پنتاگون در جمع خبرنگاران تصریح کرد، ایالات متحده در آخر این هفته (شنبه و یکشنبه) جت‌های جنگنده اف-۱۶ را به منطقه خلیج فارس می‌فرستد تا جنگنده‌های تهاجمی «ای -۱۰» را که بیش از یک هفته در آنجا مشغول گشت‌زنی هستند، تقویت کند.

در حالی این خبر منتشر شده، که ده روز پیش تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، اعلام کرد نیروهای ایرانی تلاش کرده‌اند دو نفتکش تجاری را که به «شکل قانونی در آب‌های بین‌المللی» در حرکت بودند، توقیف کنند. بر اساس این گزارش، شناورهای دریایی ایران بعد از آن‌که نیروی دریایی آمریکا به سیگنال اضطراری یک نفتکش پاسخ داد، عقب‌نشینی کردند و دو کشتی تجاری به راه خود ادامه دادند.

این مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده در ادامه گفت، استقرار جنگنده‌های اف ۱۶ در منطقه با هدف تأمین پوشش هوایی برای کشتی‌های عبوری از آب‌راه تنگه هرمز و خلیج فارس است و همزمان امکان نظارت ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد و یک عامل بازدارنده در قبال ایران خواهد بود.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده و چنین اقداماتی «تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی» است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی نظیر «برخورد با تاسیسات دریایی یا شناورها»، «آلوده کردن محیط زیست» و غیره چندین نفتکش خارجی را توقیف کرده و بعد از دریافت امتیازات از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آنها را آزاد کرده‌اند.

سازمان های بین‌المللی دریایی در هفته‌های اخیر نسبت به تهدید کشتی های تجاری در خلیج فارس از جمله تنگه هرمز هشدار داده بودند.

این مقام پنتاگون همچنین گفت که آمریکا به طور فزاینده‌ای از افزایش همکاری بین ایران، روسیه و سوریه در سراسر خاورمیانه نگران است.

این مقام پنتاگون اضافه کرد که آمریکا در حال بررسی گزینه‌های خود برای مقابله با حضور فزاینده روسیه در آسمان سوریه است.

این در حالی است که فرمانده نیروی هوایی در فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) هفته گذشته اعلام کرد که جت‌های روسی مستقر در روسیه «برای سومین روز پیاپی» با رفتار «غیرحرفه‌ای» به مدت دو ساعت بر سر راه عملیات پهپادی آمریکا در سوریه «مزاحمت» ایجاد کردند.

ژنرال الکس گرینکوویچ افزود که جنگنده‌های روسی با اقدامات خود سبب بروز «موقعیت‌های ناامن» در برابر سه فروند پهپاد ام-کیو۹ آمریکا شدند.

به گفته ارتش آمریکا، تحرکات جت‌های روسی علیه عملیات نیروی هوایی آمریکا در سوریه روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته ادامه یافت و آن‌ها «به طرزی باورنکردنی رفتاری ناامن و غیرحرفه‌ای» از خود نشان دادند.

آمریکا و روسیه هر دو در سوریه حضور نظامی دارند. آمریکا در چارچوب ائتلافی علیه شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی، داعش، می‌جنگند و روسیه از حکومت بشار اسد علیه مخالفانش حمایت می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۱۵ جولای ۲۰۲۳