دولت افزایش مستمری معلولان را اجرا نمی کند

با گذشت چند هفته از تجمع شماری از افراد دارای معلولیت در اعتراض به اجرایی نشدن ماده ۲۷ قانون «حمایت از حقوق معلولان» یک فعال مدنی گفته که مستمری که قرار بود ۴۰ درصد افزایش پیدا کند «پس از ۵ ماه تلاش» تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان به خبرگزاری ایلنا گفته که به جای افزایشِ ۲۲۰ هزار تومانی، تنها ۱۱۰ هزار تومان «روی مستمری گذاشته‌اند» و در حال حاضر مستمری معلولان ۶۶۵ هزار تومان است و گویا «اراده‌ای برای پرداختِ ۲۰ درصد مابه التفاوت دیده نمی‌شود.»

بر اساس وعده‌ای که دولت داده بود، مستمری ۵۵۰ هزار تومانی معلولان باید با مصوبه‌ مجلس به ۷۷۰ هزار تومان می‌رسید که همین رقم ناچیز هم به گفته این فعال حقوق معلولان از آن‌ها دریغ شده است.

این فعال مدنی به خبرگزاری ایلنا گفته که «مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به اجرای قانون کند و این وسط زندگی برای افراد دارای معلولیت هر روز سخت‌تر می‌شود.» به گفته او نه تنها قوانین حمایتی را اجرا نمی‌کنند بلکه روز به روز از حقوق معلولان نیز به بهانه‌های مختلف کاسته می‌شود.

در طی ماه‌های گذشته افراد دارای معلولیت با تجمع در شهر‌های مختلف ایران نسبت به بی‌توجهی دولت به مطالبات آن‌ها اعتراض کردند. یکی از مطالبات این قشر از جامعه اجرایی نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت معلولان است.

بر اساس ماده ۲۷ این قانون دولت موظف است که کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. قانونی که در سال ۹۶ تصویب شد و دولت در قانون بودجه ۱۴۰۲، ردیفِ اعتباری مخصوص این قانون را حذف کرد. این اقدام دولت اعتراض‌های گسترده معلولان و نیز شماری از تشکل‌های صنفی را به همراه داشت. آن‌ها با اشاره به افزایش قیمت‌ها، به ویژه قیمت وسایل ضروری بهداشتی، خواستار اجرای ماده ۲۷ و بهبود وضعیت معیشتی افراد دارای معلولیت شدند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ جولای ۲۰۲۳