الهه محمدی در دادگاه: افتخار می‌کنم کنار مردم ماندم تا صدایشان باشم

الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی در جریان اعتراضات «زن، زندگی و آزادی»، با حضور در جلسه نهایی رسیدگی به پرونده خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با رد اتهامات انتسابی گفت که «ارتباطی با هیچ دولت خارجی» نداشته و افتخار می‌کند که در کنار مردم مانده تا صدایشان باشد.

سعید پارسایی،‌ همسر این روزنامه‌نگار، روز چهارشنبه چهارم مرداد با بیان اینکه این دادگاه بر خلاف درخواست او و همسرش «به صورت غیرعلنی» برگزار شد، متن دفاعیه خانم محمدی را در توئیتر منتشر کرد.

خانم محمدی در این دفاعیه با اشاره به ۱۵ سال سابقه روزنامه‌نگاری خود گفته است: «در تمام طول زمان کار حرفه‌ای‌ام، غیر از اینکه حرف مردم را بزنم و قدمی در راه بهتر شدن زندگی‌شان بردارم، هیچ کار دیگری نکرده‌ام.»

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که مراسم تشییع جنازه مهسا امینی در شهر سقز، زادگاهش، را پوشش داده بود، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می‌برد.

اتهامات این خبرنگار «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شده است.

این روزنامه‌نگار در آخرین جلسه دادگاه خود افزود: «معتقدم به جای بازداشت خبرنگاران، نهادهای امنیتی، قوه قضاییه، دولت و مجلس باید برای حرف‌های مردم گوش شنوا داشته باشند نه اینکه خبرنگارانی را که کارشان را انجام داده‌اند، بازداشت کنند و ما‌ه‌های زیادی بلاتکلیف و در بازداشت موقت نگه دارند.»

او با اشاره به بازداشت نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار دیگری که بازداشت، اتهامات و روند پرونده مشابهی با او داشته است،‌ گفت که آن‌ها به عنوان نمایندگان «بدنه رنجور و شریف مطبوعات ایران» در حالی محاکمه می‌شوند که به‌دلیل برخوردهای امنیتی، «مرجعیت رسانه‌» به خارج از کشور منتقل شده و این برخوردها باعث «آزردگی» مردم شده است.

این روزنامه‌نگار زندانی در انتها تأکید کرده که مقامات قضایی باید «صدای مردم را به‌ویژه زنان و روزنامه‌نگارانی که از زبان آن‌ها سخن می‌گویند، بشنوند و در برابر مطالبات به‌حق آن‌ها نایستند».

جلسه آخر رسیدگی به پرونده الهه محمدی یک روز پس از دادگاه نهایی نیلوفر حامدی برگزار شد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالا مدنی و حقوق بشری بارها با دفاع از عملکرد این دو خبرنگار خواستار آزادی ‌آن‌ها شده‌اند.

در آخرین مورد پس از فراخوان همسران، دوستان و همکاران نیلوفر حامدی و الهه محمدی، صدها کاربر شبکه‌های اجتماعی، شامگاه اول مرداد از این دو روزنامه‌نگار زندانی نوشتند.

جرقه اعتراضات سراسری در ایران، ۲۶ شهریور پارسال در پی جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد زده شد و دامنه آن به سرعت به سراسر کشور گسترش یافت.

نیلوفر حامدی اندکی پس از انتشار خبر جان‌باختن مهسا امینی و الهه محمدی پس از تهیه گزارش از مراسم تشییع جنازه ژینا در آرامستان سقز بازداشت شدند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ جولای ۲۰۲۳