رژیم پرطرفدار «روزه متناوب» ممکن است به دیابت نوع ۲ منجر شود

روزه متناوب‌ــ رژیمی پرطرفدار که محبوب چهره‌های مشهوری مانند جنیفر آنیستون، کورتنی کارداشیان، و گوینت پالترو هم است‌ــ ممکن است مضر باشد.

به گزارش نیویورک پست، پژوهشی تازه پس از بررسی آثار این برنامه غذایی که افراد در بازه زمانی محدودی می‌توانند غذا بخورند، نشان داده است که روزه متناوب می‌تواند ابتلا به دیابت نوع ۲ را در پی داشته باشد.

در این پژوهش که در نشریه بین‌المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است، عادت غذایی بیش از ۱۰۳ هزار و ۳۰۰ نفر (که ۷۹ درصد آن‌ها زن بودند) در یک دوره هفت ساله بررسی شد.

در مدت این تحقیق، ۹۶۳ مورد جدید ابتلا به دیابت نوع ۲ میان شرکت‌کنندگان گزارش شد. میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که پس از ساعت ۹ صبحانه می‌خوردند در مقایسه با کسانی که قبل از ساعت ۸ صبحانه می‌خوردند ۵۹ درصد بیشتر بود.

آنا پالومر کراس، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید این نتیجه قابل انتظار است، زیرا نخوردن صبحانه بر کنترل گلوکز و چربی و همچنین میزان انسولین بدن تاثیر می‌گذارد.

عادت دیگری که به نظر می‌رسد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد صرف شام پس از ساعت ۱۰ شب است. این در حالی است که غذا خوردن مکرر در طول روز‌ــ حدود پنج بار در روز‌ــ خطر ابتلا به دیابت را پایین می‌آورد.

در ادامه گزارش نیویورک پست آمده است روزه‌داری طولانی فقط وقتی مفید است که صبحانه قبل از ساعت ۸ صبح و شام سر شب خورده شود.

پژوهش دیگری نیز که در سال ۲۰۲۲ انجام شده است، نشان می‌دهد نخوردن صبحانه در افزایش خطر مرگ در اثر بیماری قلبی‌عروقی نقش دارد.

بنا بر یافته‌های سایر پژوهش‌ها، اثر روزه متناوب بر کاهش وزن مشابه شمارش کالری است و افرادی که تمام کالری مصرفی را در یک بازه زمانی هشت ساعته می‌خورند به اندازه افرادی وزن کم می‌کنند که هرچه می‌خواهند می‌خورند اما حساب کالری مصرفی را دارند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۷ جولای ۲۰۲۳