بیانیه روز مشروطه از سوی خانواده‌های جانباختگان و زندانیان سیاسی‎

چهاردهم امرداد ماه، سالروز صدور فرمان مشروطیت به گواه تاریخ، یادآور به‌ثمر نشستن کوشش‌های آزادیخواهانه‌ی ملّت ایران در مشروط کردن قدرت هیئت حاکمه به حدود قوانین و تحقّق آزادی در محدوده‌ی حکومت قانون است.

گفتنی است، این جنبش که بیش از یک سده از صدور فرمان سیاسی آن می‌گذرد، موجب تاسیس نهادهایی در امتداد خود شد که علی‌رغم حال نزاری که دارند، پس از بیش از چهار دهه ویرانی سیستماتیک، هنوز ایستاده و از مفهوم آزادی در معنای مدرن آن دفاع می‌کنند.

با آغاز سلسله پهلوی که در تداوم و تکمیل جنبش مشروطه تاسیس شد و با پادشاهی رضاشاه بزرگ، روح مشروطیّت، با جسمی که می‌بایست در آن تجسّد یابد، قرین شد.

ملّت ایران، اکنون وارث این بنیادهای استوار است. نهادهای مدرنی که تخریب‌های جمهوری پنجاه‌ و هفتی، اگرچه به تجسّم آن آسیب‌های فراوانی وارد کرد، هنوز نتوانسته طراوت روح آن را منقضی کند.

مشروطه برآمده از اراده‌ و آگاهی ملّی ملتی قدیم بود، که ملّت‌بودگی خود را در عهد جدید، به منزل تجدّد مرتفع کرد. فرزندان تربیت‌شده تحت نهادهای مدرن پهلوی، اگرچه ظاهرا در سیستمی در تضاد با اصول مشروطیّت به‌ بار آمده، چنان متاثر از روح نظام حکومت قانون‌اند، که امروزه جملگی هوادار رجعت به همان نظامی‌اند که طی انقلاب پنجاه‌ و هفتی ویران شد.

اکنون، ما، جمعی از جوانان و زندانیان سیاسی مشروطه‌خواه، در کنارِ خانواده‌های قهرمانان جانباخته‌ی وطن، به عنوان بخشی از وارثان این جنبش آزادیخواهانه، خود را در پاسداشت این میراث سترگ، موظّف می‌دانیم، که برای احیاء حکومت قانون از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

عبدالرضا احمدی
امیر یحیی آیت اللهی
صبا بختیاری
منوچهر بختیاری
مهرداد بختیاری
سارا بهاروندی
پری بهاروندی
نسیم بهروز
خالد پیرزاده
امیر پورنگ سرمدی طهرانی
مجید توکل
مهتاب جمالی
سامان جوادی
محسن حاجی محمدی
سهراب حسنخانی
هاله حسینی رامندی
متین حسینی
هومن خلیلی
مسعود دباغ
آرشام رضایی
بیژن رضایی
محمد ریاضت
شاهین زحمتکش (شاهین‌لو)
میلاد زنیدپور
مهدی ساور علیا
زهره سرو
آرمین سورانی
نسرین شاکرمی
مریم شریعتمداری
کاظم عالینژاد بارانلو
محسن صادقپور کرد میهن
میثم غلامی
حامد فرد
مجید فلاح
احسان قدیری
مهدی قدیمی
رضا محمد حسینی
سهیلا حجاب
عماد رضا نقی پور فلکدهی
برزان محمدی
میثم محمدی
سروش مرادی
بابک مرادی فرد
سوشا مکانی
رضا مهرگان
محبوبه موسوی
علی موسی نژاد فرکوش
سمانه نوروز مرادی

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ اگوست ۲۰۲۳