جوییش‌کرونیکل:‌ «کانون توحید» جدیدترین جبهه جمهوری اسلامی برای نفوذ در بریتانیا است

جوییش کرونیکل، در دو مقاله جداگانه به شرکت برخی اعضای تندرو و ارشد سپاه و سخنرانی‌ آنها در راستای سیاست جمهوری اسلامی در لندن و لزوم تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران پراخت. 

به گزارش این نشریه، ماه گذشته یک کلیسای سابق در محله همراسمیت در غرب لندن، محل برگزاری عزاداری‌های محرم با شرکت مردان ملبس به چفیه فلسطینی و زنان محجبه‌ای بود که در شعارهایی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را تمجید کردند و علیه اسرائیل فریاد زدند. 

جوییش‌کرونیکل نوشت که کلیسای سابق محل برگزاری این گردهمایی اکنون «کانون توحید» نام دارد و خانه «انجمن دانشجویان علوم اسلامی» بریتانیا است. این نشریه می‌گوید تحقیقاتش نشان می‌دهد که کانون توحید تازه‌ترین جبهه نبرد حکومت ایران برای گسترش نفوذ در بریتانیا است و همزمان دولت بریتانیا درخواست‌ها برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را نادیده می‌گیرد. 

این نشریه می‌نویسد که انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌های بردفورد، منچستر، لیورپول، لیدز، گلاسکو، ادینبرو، ابردین و کمبریج شاخه‌های فعال دارد و میزبان دست‌کم هشت مقام و فرمانده ارشد سپاه است؛ از جمله چند نفر که نامشان در فهرست رسمی بریتانیا از ناقضان حقوق بشر است. 

جوییش‌کرونیکل نوشت که سعید قاسمی، یکی از فرماندهان ارشد لباس‌شخصی‌ سپاه، از جمله سخنران‌های اصلی مرکز فوق بود و افزود که قاسمی قبلا در سخنانش از کمک جمهوری اسلامی به القاعده در سال‌های قبل از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر سخن گفته است. این نشریه می‌نویسد که سخنرانی‌های قاسمی در کانال یوتیوب انجمن دانشجویان علوم اسلامی در ژانویه ۲۰۲۱ و در زمان برقراری مقررات قرنطینه مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا، بیش از ۲۵ هزار بار دیده شده است؛ سخنرانی که در آن قاسمی از «جنگ آخر زمانی» میان حکومت جمهوری اسلامی و دشمنانش، و کار با القاعده در بوسنی سخن می‌گوید. قاسمی ادعا می‌کند که اگر به او و همرزمانش «خیانت نشده بود» سپاه و قاسم سلیمانی، مقر خود را در بوسنی بنیان نهاده بودند. او می‌گوید: «از آنجا می‌توانستیم کشورهای اروپایی را یکی پس از دیگری بگیریم.»

جوییش‌کرونیکل همچنین نوشته است که قاسمی در این ویدیوها ادعا می‌کند که «دفاتر مرکزی آمریکایی، بریتانیایی و یهودی» گروه داعش را تاسیس کردند و «عربستان سعودی و صهیونیست‌ها» آنها را اعزام کردند. 

قاسمی در سخنانش وقوع هولوکاست را انکار می‌کند و از عملکرد قاسم سلیمانی و عماد مقنیه، فرمانده سابق حزب‌الله لبنان- تجلیل می‌کند. 

جوييش‌کرونیکل نوشت که حسین یکتا، دیگر عضو لباس شخصی سپاه نیز در این جمع سخنرانی کرده است و سخنرانی‌هایش در سال ۲۰۲۰ که در کانال یوتیوب سازمان دانشجویان بریتانیا منتشر شد، یهودستیزانه است.

جوییش‌کرونیکل نوشت که با این وجود، «مرکز اسلامی انگلیس» یا به عبارتی «دفتر لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که با رژیم ایران پیوند دارد، مورد تحقیقات کمیسیون سازمان‌های خیربه قرار گرفته است. 

این نشریه می‌گوید که هاشم موسوی، مدیر سابق این مرکز و نماینده شخص خامنه‌ای یکی از مالکان ساختمان این مرکز است و مدیر آن محمدحسین عطایی دولت‌آبادی، فارغ‌التحصیل دانشگاه بردفورد است که در ماه ژانویه در میان مخاطبان سخنرانی خامنه‌ای در تهران بود. 

گروهی از قانونگذاران بریتانیایی و سازمان‌های اجتماعی و کارشناسان امنیتی درباره فعالیت‌های این نهاد ابراز نگرانی کرده‌اند.

جوییش‌کرونیکل در مقاله‌ای دیگر در روز پنجشنبه سوم اوت، این‌که یک نهاد بریتانیایی میزبان برخی از «خشن‌ترین و تندروترین فرماندهان سپاه» بوده است را «حیرت‌انگیز»‌ توصیف کرد و نوشت که این تحول باید آخرین دلیل بریتانیا برای قرار دادن بی‌چون و چرای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی باشد. 

مخالفان تحریم سپاه در بریتانیا به طور مداوم استدلال کرده‌اند که تحریم سپاه اقدامی نمادین است و هیچ‌گونه تاثیر عملی نخواهد داشت؛ جوییش‌کرونیکل نوشته است که این ادعا صحت ندارد. بر اساس این گزارش، تحریم‌های کنونی علیه سپاه، فعالیت‌های تبلیغاتی آن و قابلیت آموزش افراد تندرو و افراطی و حتی استخدام اتباع بریتانیا برای عملیات تروریستی را منع نمی‌کند. 

جوییش‌کرونیکل نوشت که در چند سال گذشته بریتانیا صحنه افزایش چشمگیر فعالیت‌های تندروهای اسلامگرا و خشن بوده است؛ از عزاداری برای تروریست‌های کشته‌شده سپاه در «مرکز اسلامی انگلیس» تا ضبط یک سرود تبلیغاتی در مدرسه‌ کودکان. 

این نشریه می‌گوید که فعالیت‌های مرکز نه‌چندان شناخته شده «کانون توحید» که بخشی از شبکه رسمی «انجمن دانشجویان علوم اسلامی» است که خود تحت اداره نمایندگان آیت‌الله خامنه‌ای است، از همه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در بریتانیا نگران‌کننده‌تر است. 

جوییش‌کرونیکل افزود که از هشت مقام سپاهی که در انجمن دانشجویان اسلامی بریتانیا سخنرانی کرده‌اند، سه نفر بسیار خطرناک‌اند؛ سعید قاسمی، حسین یکتا، و علی فضلی. 

به نوشته این نشریه، یکتا، مامور تندرو کردن جوانان و استخدام نیرو برای سپاه است و در سال ۱۹۹۷ از بنیانگذاران اردوهای «راهیان نور» در ایران بود. علی فضلی، فرمانده ارشد و معاون هماهنگی سپاه است و در جریان تظاهرات ضدحکومت در ایران در سال ۲۰۰۹ از فرماندهان ارشد نیروی ثارالله سپاه بود.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که فعالیت‌های سپاه در حالی در لندن ادامه دارد که این سازمان‌ نه‌تنها علیه شهروندان بریتانیا توطئه‌های تروریستی مستقیم می کند بلکه به‌طور علنی و با روش‌های مختص داعش و القاعده به دنبال شستشوی مغزی جوانان و پرورش افراطی‌گرایی و تروریسم در خاک بریتانیا است. 

او می‌گوید که با تمام این‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر خلاف داعش و القاعده بدون منع قانونی کار می‌کند و توصیه می‌کند که لندن باید این سازمان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۴ اگوست ۲۰۲۳