دومین روز از مذاکرات جده درباره طرح صلح اوکراین

گفت‎‌‌‌وگوهای مشاوران امنیت ملی و نمایندگان ۴۰ کشور در خصوص طرح ده ماده‌ای صلح اوکراین برای پایان دادن به بحران این کشور با روسیه یکشنبه ۱۵ مرداد در شهر جده ادامه یافت.

منابع شرکت کننده در این نشست می‌گویند انتظار می‌رود پس از پایان نشست‌های امروز بیانیه نهایی برای این نشست دو روزه صادر شود.

در اولین روز مذاکرات که روز گذشته با شرکت بیش از چهل کشور در جده برگزار شد، فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای اوکراین برای پایان دادن به بحران این کشور با روسیه مورد بحث و گفت‌وگوی هیئت‌های شرکت کننده قرار گرفت.

یک منبع در هیئت اوکراینی شرکت کننده در نشست جده به «العربیه» گفت، فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای که کی‌یف ارائه داده، مورد حمایت چندین کشور قرار گرفته است.

این منبع تاکید کرد، طرح او کراین، برای صلح در جده بیش از نشست‌های کپنهاگ مورد حمایت قرار گرفت.

تلاش‌های فشرده برای صلح
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در حساب کاربری خود در «ایکس» (توییتر سابق) نوشت، هیئت کشورش با مشاوران رهبران برخی کشورها در مذاکرات جده درباره فرمول پیشنهادی کی‌یف برای صلح کار می‌کند.

زلنسکی افزود، هیئت اوکراینی شرکت کننده در نشست سران دولت‌ها درباره صلح میان اوکراین و روسیه تلاش‌های فشرده‌ای را انجام می‌دهد.

مذاکرات جده در ادامه نشست‌های ژوئن در کپنهاگ است که در پایان آن نشست، بیانیه رسمی صادر نشد.

متحد کردن جهان حول محور اوکراین
پادشاهی عربی سعودی شنبه میزبان نشست مشاوران امنیت ملی و نمایندگان تعدادی از کشورها درباره بحران اوکراین است.
به گفته هیئت اوکراینی شرکت‌کننده در این نشست نمایندگانی از ۴۰ کشور حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دستور کار نشست جده در روز اول شامل ۳ ساعت برای بیانیه‌های هیئت‌های مختلف شرکت کننده، سپس ۲ ساعت بحث و گفت‌وگو در درهای بسته و در نهایت صرف شام بود.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، روز شنبه، پیش از ورود به جده به عنوان رئیس هیئت کشورش گفت: «انتظار دارم که مذاکرات آسان نباشد».

او افزود: «ما اختلافات زیادی داریم و از مواضع بسیاری متفاوتی وجود دارد، اما مهم است که نظرات خود را مطرح کنیم و با دیگران به اشتراک بگذاریم».

یرماک اظهار داشت :«ماموریت و هدف ما متحد کردن جهان حول محور بحران اوکراین است».

تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده در تحقق اهداف خود برای تسلط بر کی‌یف، پایتخت اوکراین و سرنگونی حکومت این کشور ناکام مانده است و به‌رغم به کنترل گرفتن مساحت‌های گسترده‌ای از خاک اوکراین، ارتش روسیه با مقاومت نیروهای اوکراینی تحت حمایت غرب برای بازپس‌گیری این مناطق مواجه شده است.

برگرفته ای از سایت العربیه فارسی، ۶ اگوست ۲۰۲۳