ارائه آمار در زمینه مسکن هم امنیتی شده است

با تداوم اوضاع نابسامان اقتصادی و تصمیم دولت سیزدهم برای «حبس آماری» به جای حل مشکلات، رسانه‌ها از ابهام درباره ادعاهای مقامات دولتی در زمینه بهبود اوضاع در بخش مسکن خبر می‌دهند.

وب‌سایت دیده‌بان ایران در این رابطه نوشت وزیر راه و شهرسازی با تکیه بر آمارهای رئیس بانک مرکزی اعلام کرده که قیمت خانه ارزان شده است اما کارشناسان اقتصادی اعتقادی به صحت این ادعا ندارند.

این رسانه به نقل از منصور غیبی، کارشناس اقتصادی بازار مسکن نوشت:« کاهش قیمت مسکن جای تامل دارد و گویا وزیر، آمار دقیق را می‌داند اما صلاح نمی‌داند که آن را اعلام کند و ترجیح می‌دهد با آمار تلطیف شده، بار روانی اقتصاد مسکن را کاهش دهد.»

دیده‌بان ایران با اشاره به منتشر نشدن آمار رسمی مسکن در ۸ ماه گذشته نوشت که بزرگترین زیان کننده این «حبس آماری» خود دولت خواهد بود.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی هفتم مردادماه در گفتگو با دنیای اقتصاد تلویحاً وجود نگاه امنیتی در انتشار آمار و دخالت نهادهای امنیتی در انتشار آمار را تایید کرد و گفت که برخی آمارهای اقتصادی به دلیل محدودیت‌ها و ملاحظات امنیتی ضروری نیست که به صورت عمومی منتشر شود.

دنیای اقتصاد هم در گزارشی در تاریخ ۱۹ تیرماه نوشت آخرین گزارش جامع منتشر‌شده توسط مرکز آمار ایران از تحولات قیمت و اجاره مسکن در کشور مربوط به یک سال و یک فصل قبل یعنی زمستان ۱۴۰۰ است و بانک مرکزی نیز از ۶ ماه قبل تاکنون گزارش‌‌‌های ماهانه مربوط به نبض قیمت مسکن در شهر تهران را منتشر نکرده است.

بررسی گزارش جدید مرکز آمار توسط «صدای آمریکا» نشان می‌دهد که در تیر ماه، تورم مسکن ماهانه ۲.۴ درصد؛ تورم نقطه به نطقه ۳۸درصد و تورم سالانه آن ۳۶ درصد بوده است.

در همین ماه، تورم خدمات مربوط به مسکن نیز شاهد تورم چشمگیر بود، به طوری که تورم ماهانه خدمات نگهداری و تعمیر مسکن ۴.۶ درصد؛ تورم نقطه به نقطه ۴۶.۴ درصد و تورم سالانه در این بخش ۵۰.۳ درصد بوده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ اگوست ۲۰۲۳