بازداشت هم‌زمان دست‌کم ۹ تن از فعالان حقوق زنان در گیلان

پنج فعال حقوق زنان در رشت، یک فعال حقوق زنان در انزلی، فعال دیگری در فومن و دو شهروند در لاهیجان با یورش ماموران امنیتی به محل سکونت‌شان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۵ مرداد جمعی از زنان فعال گیلان را با یورش به خانه‌هایشان بازداشت کردند.

طبق گزارش «بیدار زنی» فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، شیوا شاه‌سیاه، گرافیست ساکن لاهیجان و واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان ساکن شهر لاهیجان بازداشت شده‌اند.

طبق این گزارش نهادی که آن‌ها را بازداشت کرده مشخص نیست. بیشتر این فعالان حقوق زنان با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌هایشان بازداشت شدند. نهاد بازداشت‌کننده این فعالان همگی را به مکان نامعلوم منتقل کرده است. تا لحظه تنظیم خبر از وضعیت هیچ‌یک از این فعالان اطلاعی در دست نیست.

این دستگیری‌ها در آستانه سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی و شکل‌گیری جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران صورت گرفته است.

در یک سال گذشته دستگاه‌ امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را شدت بخشیده است. بسیاری از آن‌ها بارها دستگیر و به احکام طولانی مدت حبس و مجازات‌های تکمیلی سنگین محکوم شده اند.

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، شامگاه چهارشنبه ۲۵ مرداد، سارا جهانی، داروساز، و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت به دست نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

هنوز علت بازداشت این دو شهروند مشخص نیست و پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هومن طاهری پیش‌تر نیز سابقه بازداشت دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۷ اگوست ۲۰۲۳