نهادهای اطلاعاتی و انتظامی گیلان کنشگران بازداشتی را به «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» متهم کردند

یک روز پس از بازداشت جداگانه ۱۲ تن از فعالان مدنی و کنشگران حقوق زنان در شهرهای رشت، لاهیجان، انزلی و فومن، فرمانده انتظامی استان گیلان آنها را به «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» متهم کرد.

همزمان اداره کل اطلاعات گیلان در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آنها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد.

این اتهامات پس از آن اعلام شده است که دست‌کم ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی به شکل جداگانه طی روز و شامگاه چهارشنبه ۲۵ مرداد توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شدند.

عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی استان گیلان، روز پنج شنبه ۲۶ مرداد ماه با تایید بازداشت ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی، این کنشگران را به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرد و همچنین گفت که از کنشگران بازداشت شده «آلات و ادوات جرم تبلیغ علیه نظام» و «وسایل ارتباط با شبکه‌های معاند» ضبط شده است اما توضیحی درباره این «ادوات تبلیغ علیه نظام» ارائه نکرد.

ملکی دلیل بازداشت این فعالان را «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» خواند و افزود که این افراد در شهرهای رشت، انزلی، فومن و لاهیجان و در عملیات مشترک «نیروهای پلیس امنیت عمومی» و «نیروهای اداره کل اطلاعات استان گیلان» بازداشت شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان گیلان همچنین تعداد بازداشت شدگان را «۱۲ زن و مرد» عنوان کرد و گفت که آنها «به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های معاند که به صورت شبکه‌ای به جهت اهداف براندازی» بازداشت شده‌اند.

عزیزالله ملکی درباره مصداق اتهامات ۱۲ کنشگر زن و مرد بازداشت شده در گیلان نیز ادعا کرد که آنها «با فراخوان تعدادی از مرتبطان خود در زمان‌ها و مکان‌های مشخص شده و انجام رفتارهای هنجارشکن از این صحنه‌ها فیلمبرداری« کرده و «تصاویر را به رسانه‌های معاند» ارسال می‌کردند.

در همین حال اداره کل اطلاعات استان گیلان نیز کنشگران بازداشت شده در این استان را به «برنامه ریزی برای سالگرد کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» و برپایی اعتراضات «در سطح استان گیلان و برخی شهرستان‌های استان کردستان» بودند.

در اطلاعیه اداره کل اطلاعات استان گیلان عنوان شده که این ۱۲ کنشگر بازداشت شده در حالی» برنامه ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد اعتراضات» بوده‌اند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه نیز اداره اطلاعات گیلان کنشگران حقوق زنان بازداشت شده در چهار شهر این استان را متهم کرد که برای «کمک به خانواده‌های آسیب دیده در وقایع سال گذشته» پول‌ جمع آوری کرده اند اما »جز درصد اندکی، آن هم برای رعایت پوشش، محل هزینه مابقی وجوه دریافتی وضعیت نامشخصی دارد.»

بخشی از اطلاعیه اداره کل اطلاعات گیلان مشابه دیگر اطلاعیه‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد بازداشت روزنامه نگاران و فعالان مدنی مدعی شده است که «دو نفر از کنشگران بازداشت شده در این استان در «دوره‌های براندازی نرم در خارج از کشور آموزش» دیده‌اند.

اداره اطلاعات گیلان یکی دیگر از اتهامات کنشگران بازداشت شده را «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده» در اعتراضات زن، زندگی، آزادی اعلام کرد و افزود که این کنشگران خانواده‌های معترضان کشته شده را به «اغتشاشات و انجام اقدامات اعتراضی» در سالگرد فرزندانشان «تحریک» می‌کردند.

اظهارات فرمانده انتظامی استان گیلان و اطلاعیه اداره کل اطلاعات این استان پس از آن منتشر شده است که ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و واحده خوش سیرت، آزاده چاوشیان، سارا جهانی و هومن طاهری به شکل جداگانه طی روز و شامگاه چهارشنبه ۲۵ مرداد توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شدند.

بازداشت این افراد که از کنشگران شناخته شده حقوق زنان هستند به شکل جداگانه و در منازل شخصی آنها رخ داده است.

در همین حال سایت «بیدارزنی» همچنین از بلاتکلیفی خانواده‌های بازداشت‌شدگان در دادسرای عمومی و انقلاب رشت در روز پنجشنبه خبر داد.

بر اساس این گزارش، دادسرای رشت از ارائه توضیح درباره نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آنها خودداری کرده و از خانواده‌ها خواسته که روز شنبه به دادسرا مراجعه کنند.

در پی بازداشت کنشگران حقوق زنان در استان گیلان، منصوره شجاعی که خود فعال حقوق زنان است روز ۲۵ مرداد به رادیو فردا گفت که دلیل بازداشت این فعالان حقوق زن، «نزدیک شدن به سالگرد کشته‌ شدن مهسا امینی است».

محتوای اظهارات فرمانده انتظامی استان گیلان و اطلاعیه اداره کل اطلاعات این استان نیز به صراحت دلیل بازداشت این کنشگران را در ارتباط با «سالگرد اعتراضات» عنوان کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در چند هفته گذشته بارها از احتمال اوج گیری اعتراضات در سالگرد مهسا امینی ابراز نگرانی کرده‌اند.

در تهران و دیگر شهرهای ایران نیز شماری از فعالان مدنی و معترضانی که سابقه بازداشت در اعتراضات زن، زندگی، آزادی را داشته‌اند طی روزهای اخیر بازداشت یا احضار شده‌اند.

همزمانی سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها برخی مقامات از جمله در شهرداری تهران از طرح هایی برای «مجازی شدن دانشگاه‌ها تا دهم مهر ماه» خبر داده‌اند و همزمان موج گسترده احضار تلفنی دانشجویان نیز به شهرهای مختلف گسترش یافته است.

احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان و حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران و شمار دیگری از مقامات حکومتی در روزهای اخیر تاکید کرده‌اند که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در حال آماده شدن برای سرکوب معترضان در صورت اوج گیری دوباره اعتراضات در سالگرد مهسا امینی است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ اگوست ۲۰۲۳