افزایش ۲۷ درصدی؛ مرگ ۷۸۶ نفر با مصرف دارو‌های مخدر در بهار امسال

رسانه‌ها در ایران براساس آمار‌های رسمی خبر دادند که در سه ماهه نخست سال جاری یک‌هزار و ۴۳۰ نفر بر اثر سوء مصرف مواد در ایران جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۶ نفر بر اثر دارو‌های مخدر جان باخته‌اند.

بنابر همین گزارش‌، آمار تلفات ناشی از مصرف دارو‌های مخدر در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته که به گفته مقامات بهداشتی در ایران، عمده این موارد به دلیل «ناآگاهی از عوارض و تبعات و مصرف خودسرانه» آن‌ها اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، مریم اخگری، رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه «برخی دارو‌های مخدر که با مجوز وزارت بهداشت در داروخانه‌ها عرضه می‌شود» تاکید کرد که این داروها به دلیل «ایجاد عوارض جبران ناپذیر حتما باید با نسخه معتبر پزشک» در اختیار متقاضی قرار گیرد.

این مقام مسئول در پزشکی قانونی مصرف «خودسرانه دارو‌های مخدر» بدون دستور و نظارت پزشک را «موجب ایجاد وابستگی، اعتیاد و گاهی مرگ» دانسته است.

براساس این گزارش در بهار امسال در مجموع هزار ۴۳۰ نفر در ایران بر اثر سوء مصرف مواد جان خود را از دست دادند که از این تعداد هزار و ۲۱۸ نفر مرد و ۲۱۲ نفر زن بودند. آمار تلفات اعتیاد در ایران نیز در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.

از کل تلفات سوءمصرف مواد در بهار امسال، ۱۷۳ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، ۴۰ نفر مواد محرک، ۷۸۶ نفر دارو‌های مخدر، ۲۱۵ نفر مصرف همزمان مواد مخدر و محرک با داروی مخدر و ۱۶۳ نفر سوءمصرف همزمان چند دسته مواد و دارو جان خود را از دست داده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۹ اگوست ۲۰۲۳