بازداشت اعضای خانواده حنانه کیا٬ از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱

در ادامه سیاست سرکوب خانواده‌های دادخواه، اعضای خانواده حنانه کیا، از کشته شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شدند.

ایران وایر مطلع شد که ساعتی پیش وحید کیا، پدر، معصومه آذری، مادر، هلیا کیا، خواهر و امیر کیا نامزد حنانه بازداشت شدند. هنوز از نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت این خانواده دادخواه خبری در دست نیست.

حنانه کیا کجوری (۱۳۷۸ – ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) دختر ۲۲ ساله‌ای بود که در جریان اعتراضات سال گذشته، با اصابت گلوله نیروهای سرکوب به پهلویش در نوشهر کشته شد.

تنها طی چند روز اخیر، تعداد زیادی از خانواده‌های دادخواه در ایران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

هم‌زمان اخباری مبنی‌بر اعمال فشار بر خانواده‌های دادخواه به منظور جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد جان باختن عزیزانشان منتشر می‌شود.

پیشتر محمدحسین آقاسی٬ عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و از وکلای پرونده‌های سیاسی و امنیتی٬ در رابطه با چرایی اعمال فشار مضاعف برخانواده‌های دادخواه به ایران وایر گفته بود: «طی ماه‌های اخیر و پس از آنکه نهادهای امنیتی متوجه شدند که خانواده‌ها شروع به منسجم و متشکل شدن کردند٬ این فشارها آغاز شد.

فکر می‌کنم نهادهای امنیتی برای جلوگیری از بزرگتر و قوی‌تر شدن این تشکل شکل گرفته توسط خانواده‌های دادخواه٬ فشارها را افزایش داد تا جلوگیری کند از تجری دیگر بازماندگان و خانواده‌ها.»

رگرفته از سایت ایران وایر، ۲۸ اگوست ۲۰۲۳