آیفون ۱۵: اپل بعد از سال‌ها مقاومت دوشاخه شارژ جدید عرضه می‌کند

اندرو گریفین
چند روز دیگر تا عرضه آیفون ۱۵ باقی است، و [این دستگاه] با تغییری همراه است که اپل شاید هرگز نمی‌خواست به آن تن بدهد.

این شرکت درگاه لایتنینگ را از پایین آیفون، آنجا که از آیفون ۵ در سال ۲۰۱۲ برای شارژ و انتقال داده استفاده می‌شد، حذف خواهد کرد. درعوض این درگاه به یواس‌بی-سی (USB-C) درگاهی کمی بزرگ‌تر و عمومی‌تر منتقل می‌شود.

اپل مدت‌ها است که در برابر [حذف] این درگاه، حتی برای سایر دستگاه‌های اپل از جمله آی‌پد و مک‌بوک مقاومت می‌کند. اما طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا که از شرکت‌ها می‌خواهد با هدف کاهش ازدحام و پسماند دیجیتالی از یک شارژر استفاده کنند، مجبور به انجام این کار شده است.

این حکم جدید در مورد همه چیز اعمال می‌شود: نه فقط تلفن، بلکه سایر دستگاه‌های الکترونیکی کوچک مانند تبلت و سیستم‌های جی‌پی‌اس. اما از زمان اعلام این خبر، بیشتر بحث‌ها روی اپل و گوشی آیفون آن متمرکز شده است، عمدتا به این دلیل که اپل تنها شرکت بزرگی بود که در برابر این تغییر مقاومت کرد.

زمانی که این مقررات مورد بحث قرار گرفت، اپل آشکارا و به شکلی غیرعادی از آن انتقاد کرد. [اپل] گفت که این تغییر در واقع به ضایعات دیجیتالی بیشتری ختم می‌شود، زیرا کاربران آیفون مجبور خواهند شد سیم‌های قدیمی خود را دور بریزند و این امر سابقه‌ای خطرناک ایجاد می‌کند که به دولت‌ها اجازه می‌دهد در نحوه طراحی محصولات تغییر ایجاد کنند.

در عوض، [این شرکت] از ناظران قانون‌ خواست که به انتهای دیگر سیم نگاه کنند: همان که به دیوار وصل می‌شود. اگر استاندارد بود، کاربران همچنان می‌توانند مطمئن باشند که جایی برای وصل کردن سیم به آن پیدا می‌کنند و اپل هم‌ آیفون را با یواس‌بی‌- سی با سیم‌های لایتنینگ می‌فروشد.

اما اواخر سال گذشته، پارلمان اروپا پس از سال‌ها بحث قوانینی جدید تصویب کرد که به موجب آن دستگاه‌های جدید باید از یواس‌بی-سی پشتیبانی کنند. اپل بلافاصله بعد از آن تایید کرد که با این قوانین همخوانی دارد.

با این حال، طبق گزارش جدید بلومبرگ، هنگام معرفی آیفون در رویدادی در هفته آینده قصد ندارد به هیچ یک از این تغییرات نظارتی یا مخالفت خود با آن‌ها اشاره کند. به جای این کار هدفش تاکید بر مزایای این فناوری جدید خواهد بود.  

اپل بر این موضوع تاکید می‌کند که مشتری می‌تواند از یک سیم شارژ برای آیفون و همچنین مک و آیپد خود استفاده کند. سرعت انتقال برای گوشی‌های گران‌تر (Pro) سریع‌تر خواهد شد؛ که شارژ نیز گاهی سریع‌تر می‌شود و اینکه می‌توان از شارژر سایر دستگاه‌های غیراپل نیز برای آن استفاده کرد.

برخی گفته‌اند که اپل می‌تواند فقط برای اروپا گوشی‌های USB-C تولید کند. گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که این امر به مشکلات زنجیره تامین و سردرگمی مشتری می‌انجامد.

با این حال، اپل هنوز برای این تغییر با مشکلات زیادی مواجه است، از جمله صرف هزینه روی این جابه‌جایی و از دست دادن پول ناشی از صدور مجوز محصولاتی که با لایتنینگ کار می‌کنند. مهم‌ترین خطر [این کار] ممکن است مخالفت کاربران باشد: اپل در سال ۲۰۱۲ که به لایتنینگ روی آورد، با نقدهای مکرری از جانب مشتریانی مواجه شد که مجبور شدند نه تنها سیم‌های جدید، بلکه دستگاه‌های جدیدی مانند داک‌ [وسیله جانبی برای افزودن قابلیت‌های جدید به رایانه] بخرند که باید به آن متصل می‌شد.

با این حال، این بار ممکن است مشتریان برای این جابه‌جایی آمادگی بیشتری داشته باشند، زیرا یواس‌بی-سی هم‌اینک در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود. این شرکت همچنین یک سیم یواس‌بی-سی را در جعبه قرار خواهد داد و روی سایر فناوری‌های شارژ مانند مگ‌سیف (MagSafe) [فناوری شارژ بی‌سیم] ویژه خود تمرکز کرده است.

با این حال، اپل با آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰ آداپتور شارژ [شارژر دیواری] را از جعبه‌های آیفون حذف کرد و درمورد اثرات زیست‌محیطی این کار به گونه‌ای تبلیغ کرد که به نظر می‌آمد دیگر آن را اضافه نخواهد کرد. بلومبرگ گفت به این ترتیب، برخی از مشتریان ممکن است سیم‌ کافی داشته باشند، اما چیزی برای وصل کردن آن‌ها وجود نداشته باشد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۶ سپتامبر ۲۰۲۳