دفاع نمایندگان مجلس از «اخراج اساتید»

در پی واکنش‌های گسترده به موج اخراج اساتید دانشگاه‌ها به دلیل حمایت‌شان از دانشجویان معترض در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، دست‌کم سه نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از «اخراج استادان» خواهان برخوردهای شدیدتر با استادان دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان معترض شدند.

فریدون عباسی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران و عضو فعلی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با دفاع از «اخراج اساتید»، گفت: «استاد در دانشگاه استخدام شده است تا اهداف نظام را پیش ببرد. استاد باید دانشجو را مطابق با اهداف نظام تربیت کند و برای مسائلی که نظام می‌خواهد تحقیق کند.»

آقای عباسی به استادان دانشگاه هشدار داد که «لازم است حد خود را رعایت کنند» و افزود: «استادان وقتی در دانشگاه و نظامی با عقاید و ایدئولوژی خاص فعالیت می‌کنند باید ضوابط و چارچوب موجود را بپذیرند.»

این نماینده مجلس به طور تلویحی خواهان برخوردهای گسترده‌تر با اساتید ناهمسو با جمهوری اسلامی و دانشجویان معترض شد و گفت: «اگر کسی از این چارچوب بیرون رفت لازم است هیئت انتظامی مرتبط به این موضوع رسیدگی کنند.»

علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز گزارش‌ها از «اخراج اساتید» را «فضاسازی سیاسی» خواند و گفت: «اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی هم مثل سایر کارمندان دولت از قانون مستثنی نیستند و اگر در جایی کسی خطایی می‌کند، حتما باید بر اساس قانونی با او برخورد شود.»

عنابستانی در حالی استادان اخراج شده را به تخلف متهم کرده است که شهرت خودش به تخلف و استفاده غیرمجازش از خط ویژه اتوبوسرانی تهران در بهمن ماه سال ۹۹ و سیلی زدن به صورت سربازی بازمی‌گردد که جلوی تخلف این نماینده را گرفته بود.

احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، نیز با این ادعا که موج اخراج استادان دانشگاه «سیاسی و امنیتی» نیست، گفت: «موضوع عدم احراز شرایط برای ادامه همکاری مطرح است.»

این نماینده مجلس همچنین «قطع همکاری» و اخراج استادان دانشگاه‌ها را موضوعی طبیعی خواند و با بیان اینکه «قطع همکاری با برخی از اساتید همواره بوده و هست و موضوع چندان جدیدی نیست»، گفت: «در طول سالیانی که من در دانشگاه تهران بودم، فراوان دیده‌ام که با استادی قطع همکاری شود.»

حمایت از استاد اخراج شده
از سوی دیگر در پی اخراج سمیه سیما، استاد دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس، چهار تن از استادان این دانشگاه با انتشار نامه‌ای از همکار خود حمایت کردند.

مهدی شفیعی‌فر، سعید مرید، علی باقری و فرزین نصیری صالح در نامه خود خطاب به سمیه سیما، با تجلیل از فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی این استاد اخراج شده از دانشگاه تربیت مدرس، نوشتند: «بسیار مایه تاسف است که فرزندان ایران‌زمین به راحتی از وجود سرمایه‌هایی علمی و خدمات آموزشی و پژوهشی شخصیت‌هایی چون شما محروم می‌شوند.»

این چهار استاد در نامه خود با اشاره به موج اخراج استادان دانشگاه‌ها، را «اتفاقات ناخوشایند و مایه خسران برای جامعه علمی کشور» خواندند.

کاوه مدنی، مدیر اندیشکده آب سازمان ملل، با استقبال از نامه چهار استاد دانشگاه تربیت مدرس در حمایت از سمیه سیما، در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشت: «آفرین بر اساتیدی که حقیقت را فدای مصلحت نمی‌کنند.»

آقای مدنی افزود که «بزرگ‌ترین خوشبختی ظالم سکوت آنانی‌ است که با وجود ایمان به بی‌عدالتی و تضییع حق هم‌قطارانشان، در راستای مصلحت سکوت می‌کنند و عادی‌‌شدن ناحق و ناروا را تسهیل می‌کنند.»

مدیر اندیشکده آب سازمان ملل همچنین نوشت: «خدمات پژوهشی و آموزشی سمیه سیما در حوزه آب و محیط زیست با اخراج پاک نمی‌شوند.»

واکنش‌ها در دانشگاه تهران
در همین حال دانشگاه تهران با انتشار اطلاعیه‌ای موج اخراج اساتید را «خبر جعلی» خواند و عنوان کرد که رسانه‌ها «عدم ارائه واحد درسی به یک مدرس مدعو و حق‌التدریس» را به عنوان «اخراج استاد دانشگاه تهران نشر می‌کنند.»

«جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران» اما در بیانیه‌ای به اطلاعیه مدیران این دانشگاه پاسخ داده و نوشتند: «می‌دانیم که تعلیق آذین موحد بدون حکم در حقیقت اخراج اوست. منع محسن برهانی از تدریس و پرونده‌‌سازی برای او یعنی اخراج از دانشگاه. قطع همکاری با مهام میقانی هم در حکم اخراج است.»

دانشجویان افزودند: «اقدام برای بازنشستگی اجباری اساتید باسابقه‌ فنی در حقیقت تلاش برای اخراج آنها از دانشگاه» است و «اختصاص ندادن واحد‌ درسی به وحید عیدگاه، جواد بشری، حسین مصباحیان و سایر اساتید دانشکده ادبیات هم همان اخراج» است.

به دنبال موج اخراج اساتید و مدرسان دانشگاه‌ها، در تازه‌ترین مورد بنابر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور «مهام میقانی، استاد هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران» بدون «هیچ ابلاغی و تنها به صورت تلفنی» این دانشگاه اخراج شده است.

مهام میقانی نیز چون اکثریت استادان اخراج یا «تعلیق» شده، از جمله اساتیدی است که به بازداشت دانشجویان در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی واکنش نشان داده و کلاس‌های درسش را در حمایت از دانشجویان متوقف کرد.

همزمان روز پنج‍نشبه ۱۶ شهریور امیر دبیری مهر، از استادان مرکز آموزش سازمان صدا و سیما از قطع همکاری این مرکز با خود و قطع برنامه رادیویی‌اش خبر داد و دلیل منع تدریس خود را «انتقاد از سیاست‌های دولت» عنوان کرد.

دبیری مهر روز پنج‌شنبه گفت: «اخیرا اطلاع یافتم کلاس‌های تدریس من در مرکز آموزش صداوسیما و به طور خاص در تلویزیون هم ملغی شده» است.

از زمان آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در ایران، علاوه بر بازداشت‌های گسترده و اخراج و تعلیق دانشجویان معترض، شماری از استادان دانشگاه‌های تهران، ضنعتی شریف، فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه کرمان، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه هنر، دانشگاه بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه گیلان و دیگر دانشگاه‌های ایران به خاطر حمایت از دانشجویان معترض از کار «تعلیق» یا «اخراج» شده‌‌اند.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان چنان گسترده است که شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۸ سپتامبر ۲۰۲۳