بهاره هدایت؛ نگران من نباشید، نگران ایران باشید

بهاره هدایت، فعال سیاسی زندانی، در پیامی که روز شنبه ۱۸ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرد.

خانم هدایت این پیام را در واکنش به درخواست‌ها و ابراز نگرانی‌ها افراد و گروه‌های متعدد نسبت به ادامه اعتصاب غذای خود فرستاده است. خانم هدایت از ۹ شهریور و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

این فعال سیاسی زندانی در پیام تازهٔ خود تأکید کرده است که «این اعتصاب» به‌مثابه «تجدید عهدی‌ است با وجدان عمومی ایرانیان برای آزادی، تجدید عهدی‌ است با قیام مهسا در آستانه‌ سالگردش، و سرخم‌کردنی‌ است در برابر خانواده‌های داغدار و خصوصاً رنجوری‌شان از سرکوب‌هایی که این روزها متحمل شده‌اند».

طی بیش از یک هفته گذشته، درخواست‌های متعددی برای شکستن اعتصاب غذای این فعال سیاسی منتشر شده است.

بهاره هدایت در ادامهٔ پیام خود با اشاره به این درخواست‌ها تصریح کرده است: «نگران من نباشید، نگران ایران باشید.»

او در ادامه گفته است: « جمهوری‌ اسلامی رفتنی‌ است و رفتنش به کنش سیاسیِ اندیشیده و مبتنی بر وجدان وابسته است. چه آن‌که هر روزی که به عمر این حکومت اضافه می‌شود، معادل کاستن از عمر این ملک و ملت است.»

۷۴ فعال دانشجویی در نامه‌ای که روز گذشته منتشر شد، از خانم هدایت خواسته بودند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

این فعالان دانشجویی در نامه خود ضمن ابراز نگرانی از ادامه از اعتصاب غذای این فعال سیاسی، اعلام کردند: « امیدواریم در پاسخ به درخواست ما بهاره عزیز اعتصاب غذای خود را بشکند.»

بهاره هدایت، در نامه خود از زندان اوین در که در ۱۰ شهریور منتشر شد گفته بود: «من به تبعیت از آن وجدان و برای محافظت از آن، برای آزادی الهه و نیلوفر به عنوان نمادهایی از جنبش سربلند زن، زندگی، آزادی، در اعتراض به کشتن جواد روحی در زندان، و در حمایت از یکسال مقاومت بی‌امان زنان آزادیخواه کشورم، از عصر روز پنجشنبه ۹ شهریور دست به اعتصاب غذا می‌زنم. باشد که این ادای سهم کوچکی باشد بر آستان آزادی ایران؛ این سرزمین خسته از استبداد.»

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت (شاخه علامه) پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸ بازداشت شد و دادگاه، او را به خاطر سه اتهام «توهین به رئیس‌جمهور»، «توهین به رهبری» و «اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال‌ و نیم زندان محکوم کرد.

خانم هدایت سال ۹۵ پس از سپری کردن دوره زندان خود آزاد شد. او پس از آزادی از زندان برای ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه تهران شد.

این فعال سیاسی به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران در سال ۹۸ بازداشت و اکنون در حال گذارندان دوران حبس چهار ساله خود در زندان اوین است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳