جلسه وزارت اطلاعات با فدراسیون‌ها، استخدام ورزشکاران برای سرکوب

پس از گذشت یک سال از آغاز اعتراضات سراسری، که در پی به قتل رسیدن «مهسا (ژینا) امینی» در ایران آغاز شد، «ایران‌وایر» به اطلاعاتی مستند، برگرفته از اظهارات برخی از مدیران بالا رتبه ورزش کشور، در مورد چگونگی سرکوب سیستماتیک ورزشکاران و استفاده از آن‌ها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در سرکوب‌ها دست یافته‌ است.

آنچه در این گزارش می‌خوانید، روایتی بدون سانسور و بدون تحریف است که از سه مقام عالی‌رتبه ورزش در ایران، در اختیار ایران‌وایر قرار گرفت. نام و مشخصات این مدیران به‌دلیل حفظ امنیت آن‌ها در گزارش عنوان نشده، اما مستندات و اظهارات‌شان نزد ایران‌وایر محفوظ است.

«هفته اول مهر۱۴۰۱، نامه محرمانه‌ای از وزارت اطلاعات به ما رسید. تمام روسای فدراسیون‌های ورزشی برای جلسه فوری و محرمانه با معاون وزیر اطلاعات دعوت شده بودند. تاکید شده بود که تمامی مدیران باید حضور داشته باشند و عدم حضورشان، عواقب قانونی خواهد داشت. جلسه هم در “سالن فارسی” آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شد.»این نقل‌قول یکی از منابع ایران‌وایر از هفته‌های آغازین اعتراضات سراسری است. به گفته او در این جلسه، «محمود خسروی‌وفا»، رییس کمیته ملی المپیک و «حمید سجادی»، وزیر وقت ورزش و جوانان نیز کنار مقام عالی وزارت اطلاعات حضور داشتند: «آن شخص (معاون وزارت اطلاعات) خودش را طباطبایی معرفی کرد، مسلما یک نام مستعار بود؛ او لحنی تند و زننده داشت. یکی از اولین جملاتش این بود که ورزشکاران‌تان را جمع می‌کنید یا ما خودمان جمع‌شان کنیم؟ گاهی به‌شدت عصبانی می‌شد و یک بار فریاد زد که نظام برای شما و ورزشکاران‌تان هزینه کرده و باید امروز دین‌تان را ادا کنید.»

یک منبع دیگر ایران‌وایر که در جلسه نیز حضور داشته، با تایید این صحبت‌ها می‌گوید: «به‌صورت روشن ما را تهدید کردند که یا همکاری می‌کنید، یا عواقبش را می‌بینید.» او تایید می‌کند که در طول جلسه، محمود خسروی‌وفا و حمید سجادی نیز تاکید کرده‌اند که باید جلوی هرگونه همراهی ورزشکاران، به‌خصوص ورزشکاران ملی‌پوش با اعتراضات مردمی گرفته شود.

طبق گفته یک منبع ایران‌وایر، بیشترین تاکید مقام اطلاعاتی، روی بازیکنان تیم‌های فوتبال و کنترل ورزشکاران زن شناخته‌شده بوده است: «به ما گفتند به ورزشکاران زن‌تان تفهیم کنید که اگر در صفحات مجازی حجاب از سر برداشتند یا متن و تصویر اعتراضی منتشر کردند، قید تیم‌های ملی را بزنند. اگر ادامه دادند، ما برخورد می‌کنیم. به‌صورت مستقیم به ما گفتند اگر نمی‌توانید مهارشان کنید، بروید؛ ما خودمان این کار را می‌کنیم.»

میثم مهری کیست و با ورزش ایران چه کرد؟
منبع ایران‌وایر در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «در آن جلسه به ما گفتند روسای هیات‌های ورزشی در سراسر کشور باید با وزارت اطلاعات هماهنگ باشند. اما کمی بعد ما فهمیدیم که آقای مهری پیش‌دستی کرده و با روسای هیات‌ها هماهنگ شده بود.»

اشاره این منبع آگاه ایران‌وایر، به «میثم مهری» است. نامی که کمتر ورزشکار ایرانی تا پیش‌از آغاز اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ آن را شنیده بود.

میثم مهری که به‌نظر می‌رسد نامی مستعار است، به‌عنوان «مسوول میز ورزش در سازمان اطلاعات سپاه» شناخته می‌شد. او را به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین نیروهای امنیتی به برخی از مدیران ورزش کشور، از جمله «مهدی تاج»، رییس کنونی فدراسیون فوتبال، محمود خسروی‌وفا، رییس کمیته ملی المپیک و «محمدرضا داورزنی»، رییس فدراسیون والیبال نیز معرفی می‌کردند.

از میثم مهری به‌عنوان یکی از مدیران اطلاعاتی و امنیتی که در انتصاب مهدی تاج به‌عنوان رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در شهریور۱۴۰۱ نقش داشته نیز، نام برده می‌شود. «داریوش مصطفوی»، رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، ۲۱اسفند۱۴۰۰، در مصاحبه زنده تلویزیونی با صداوسیما جمهوری اسلامی، مدعی شد سازمان اطلاعات سپاه پروژه برکناری «شهاب‌الدین عزیزی خادم» را عملی کرده بود.

آقای مصطفوی گفته بود: «بگذارید بگویم. آب از سرم دیگر گذشته. من می‌گویم، از این آقایی که از اطلاعات سپاه می‌آید و از اعضای مجمع به‌زور و تهدید امضا می‌گیرد، فیلم دارم.» مجری صداوسیما حکومتی، صدای داریوش مصطفوی را پس از این اظهاراتش قطع کرده بود.

یکی از سه منبع اطلاعاتی ایران‌وایر می‌گوید: «مسوولیت پرونده‌سازی‌های امنیتی برای خبرنگاران ورزشی در داخل و خارج از کشور به عهده میثم مهری بود. از مهدی مهدوی‌کیا و علی دایی، تا وریا غفوری و یحیی گل‌محمدی با پرونده‌سازی‌های میثم مهری به نهادهای اطلاعاتی احضار شدند. او جلوتر از سازمان‌های اطلاعاتی، با روسای هیات‌ها برای استفاده از نیروهای ورزشی و ورزشکاران رزمی در سرکوب اعتراضات هماهنگ کرده بود.»

براساس گفته‌های یکی از منابع ایران‌وایر، میثم مهری در زمان اعتراضات سراسری، گاهی شخصا با ورزشکاران ملی‌پوش تماس می‌گرفت و آن‌ها را برای استوری‌ها، پست‌ها یا اظهارنظرهای‌شان در کنفرانس‌های خبری، تهدید می‌کرد.

میثم مهری در دی‌۱۴۰۱ و پس از پایان رقابت‌های جام‌جهانی، از پشت میز ورزش اطلاعات سپاه کنار رفت، اما گفته می‌شود هنوز نفوذ خود در باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی را حفظ کرده است.

یکی از منابع ایران‌وایر می‌گوید: «او بسیار بد دهن، فحاش و بی‌‌پروا بود. از اینکه ورزشکاران را به‌صورت مستقیم تهدید کند ابایی نداشت و برکنار شدنش در آن مقطع زمانی، برای همه ما عجیب بود.»

حضور ورزشکاران رزمی در سرکوب معترضین با تطمیع
«من نمی‌توانم به‌صورت قاطع بگویم که تصمیم شخص میثم مهری بود یا همکاری دوستان ما در فدراسیون‌های ورزشی؛ ولی تایید می‌کنم که برخی از ورزشکاران در سرکوب اعتراضات در شهرستان‌ها نقش داشتند.»

این ادعای یکی از مدیران فدراسیون‌های ورزشی ایران است. او روایت می‌کند که در جلسه مهرماه وزارت اطلاعات، وزارت ورزش، کمیته المپیک و روسای فدراسیون‌های ورزشی، در کنار موضوع «شناسایی و معرفی ورزشکاران معترض به نهادهای امنیتی»، موضوع همکاری ورزشکاران برخی از رشته‌های ورزشی با نیروهای سرکوبگر نیز مطرح شده بود.

منبع آگاه ایران‌وایر می‌گوید: «موضوعی مطرح شد مبنی‌بر اینکه فدراسیون‌های ورزشی، هرچه سریع‌تر ورزشکاران خود را برای حضور در خیابان‌ها و همراهی با نیروهای ضدشورش معرفی کنند. یادم می‌آید چند رییس فدراسیون همان‌جا اعتراض کردند و گفتند چنین موضوعی مقدور نیست، اما آقای خسروی‌وفا (رییس کمیته ملی المپیک) از موضوع مطرح شده دفاع کرد و گفت ورزشکاران باید در راه نظام فداکاری کنند. در این جلسه بارها این جمله از سوی نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت ورزش و کمیته المپیک تکرار شد که نظام برای شما هزینه داده و حالا زمان جبران کردن شما است.»

منبع دیگر ایران‌وایر می‌گوید که پس از این جلسه، متوجه شده است برخی از هیات‌های ورزشی در استان‌ها، حتی بدون هماهنگی با فدراسیون‌های خود در تهران، ورزشکاران رزمی شهرهای‌شان را برای حضور در خیابان‌ها و همراهی با سرکوبگران با وعده‌های مالی یا حضور در اردوهای تیم ملی، تطمیع کرده بودند.

منابع ایران‌وایر همچنین مدعی شده‌اند «علی‌رضا دبیر»، رییس فدراسیون کشتی، «امیر صدیقی» ريیس فدراسیون ووشو و «آرش میراسماعیلی»، ريیس وقت فدراسیون جودو، با طرح وزارت اطلاعات برای معرفی ورزشکاران داوطلب برای سرکوب ورزشکاران، موافقت کرده بودند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳