تاثیر بحران هنگ‌ کنگ بر اقتصاد جهان

یورونیوز-همزمان با شدت‌گیری جنگ تجاری میان آمریکا و چین، وقوع اعتراضاتی که ۱۰ هفته پیاپی ادامه داشته، اقتصاد هنگ‌ کنگ را زمین‌گیر کرده است.

اعتراض‌های هنگ‌ کنگ ابتدا در حد راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز پایان هفته برگزار می‌شد ولی این روزها به مساله‌ای روزانه در این جزیره بدل شده است. تقابل پیاپی پلیس با معترضان که به استفاده مکرر از گازاشک‌آور در مقابل پرتاب بمب‌های آتش‌زای منتهی می‌شود، بسیاری از کسب و کارهای خُرد و کلان هنگ‌ کنگ را به کسادی کشانده است.


تاکنون شرکت‌های والت دیزنی و پرادا نسبت به تاثیر منفی اعتراضات هنگ‌ کنگ بر کسب و کارشان هشدار داده‌اند و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ناگزیر شده‌اند به دلیل اشغال هفته گذشته فرودگاه توسط معترضان، پروازهای خود را لغو کنند.

همچنین از ابتدای ماه ژوئیه تاکنون ارزش بورس هنگ کنگ بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته و رشد اقتصادی این استان مستقل چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تنها ۶ دهم درصد رشد کرده است.

با کاهش رشد اقتصادی، صادرات ساعت سوئیس به هنگ کنگ به عنوان بزرگ‌ترین بازار محصولات لوکس جهان طی ماه ژوئن گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته و در همین مدت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از شمار گردشگران خارجی کاسته شده است.

در همین حال، ۱۹ درصد از حجم فعالیت قطار شهری هنگ‌ کنگ کاسته شده و در پی لغو ۲۰۰ پرواز، بهای سهام شرکت هواپیمایی کاتای، هواپیمایی تحت پرچم هنگ‌ کنگ ۲۰ درصد افت کرده است