دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای سازمان ملل خواست از هیئت ایرانی در مجمع عمومی درباره سرکوب معترضان بازخواست کنند

دیده‌بان حقوق بشر از نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل متحد درخواست کرد در مجمع عمومی این سازمان با همتایان ایرانی خود در زمینه «سرکوب شدید» معترضان گفت‌وگو کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه تازه خود که روز جمعه، ۲۴ شهریور، منتشر شد به نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل توصیه کرده است که حمایت از فعالان، هنرمندان، دانشگاهیان، حقوقدانان، دانشجویان، خانواده‌های کشته‌شدگان، اعضای جامعهٔ مدنی «و همهٔ کسانی که بهای بسیار سنگینی را برای مقاومت مداوم خود در برابر ظلم می‌پردازند» در کانون توجه و گفت‌وگوهای خود بگذارند.

در این بیانیه با اشاره به سرکوب شدید معترضان در آستانهٔ سالگرد اعتراضات تصریح شده است: «جامعهٔ جهانی در حمایت از جنبش اعتراضی سال گذشته، زمانی که مردم ایران به خیابان آمدند، صریح بود. اما دستیابی به حقوق و برابری که معترضان خواستار آن هستند، کار نسل‌هاست و نه ماه‌ها.»

اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه، ۲۷ شهریور، در نیویورک آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. طبق اعلام قبلی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نیز در این اجلاس شرکت خواهد داشت.

پیشتر اعلام شده است که او عصر روز دوشنبه در هتل میلینیوم هیلتون در نزدیکی مقر سازمان ملل، پشت درهای بسته با «چهره‌های تاثیرگذار سیاسی» دیدار خواهد کرد.

گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که فضای بسیاری از شهرهای ایران همزمان با «سالگرد مهسا ژینا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» به شدت امنیتی شده و نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح بسیاری از خیابان‌ها و میادین شهرهای بزرگ به ویژه تهران و کرج مستقر شده‌اند.

همزمان گزارش‌های متعدد حاکی از اعزام و استقرار گستردهٔ نیرو در شهرهای استان کردستان به‌ویژه شهر سقز، زادگاه و محل آرامگاه مهسا ژینا امینی، است.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه اعلام کرد: «مقامات ایران تلاش دارند با اعمال محدودیت‌ بر مخالفان از برگزاری مراسم بزرگداشت مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه، که به نماد ظلم سیستماتیک حکومت بر زنان، بی‌عدالتی و معافیت از مجازات تبدیل شده است، جلوگیری کنند.»

این سازمان حقوق بشری تاکید می‌کند: «اما مقامات ایرانی نمی‌توانند با افزایش سرکوب، ناامیدی فزاینده، فریادهای بلندتر برای تغییرات اساسی، مقاومت و همبستگی در جامعه ایران را از بین ببرند.»

سرکوب معترضان در ایران در حالی شدت گرفته که مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی روز ۱۷ شهریورماه با انتشار متنی اعلام کردند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف، از مقام‌های سیاسی تا امنیتی و انتظامی، در هفته‌های اخیر به صراحت از احتمال اوج‌گیری اعتراضات در «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» ابراز نگرانی کرده‌اند.

شماری از این مقام‌های حکومتی از جمله احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان، به صراحت معترضان را به «سرکوب» و «لِه کردن» در صورت اوج‌گیری دوباره اعتراضات خیابانی تهدید کرده‌اند.

علاوه بر استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه در سطح چند شهر به‌ویژه شهرهای استان کردستان طی چند روز اخیر، موارد متعددی از بازداشت معترضانی که سابقه دستگیری در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دارند، بازداشت کنشگران حقوق زنان، بازداشت گسترده خانواده‌های معترضان کشته شده، نیز گزارش‌ شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳