یک شهروند ایرانی‌‌ــ‌آمریکایی در زندان اوین جانش را از دست داد

فرامرز جاویدزاد، شهروند دوتابعیتی ایرانی‌‌ــ‌آمریکایی محبوس در زندان اوین که به بیماری‌ قلبی، دیابت و خونریزی معده دچار بود، در پی تعلل در رسیدگی زودهنگام فوت کرد.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، با اعلام این خبر نوشت: «بی‌توجهی به سابقه و وضعیت پزشکی این زندانی بیمار و تعلل مسئولان زندان از اعزام او به بیمارستان از مهم‌ترین دلایل فوت او ارزیابی می‌شود.»

بر مبنای این گزارش، فرامرز جاویدزاد که به بیماری‌های مختلفی مبتلا بود، شامگاه جمعه ۳۱ شهریور در پی وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شد اما «پس از مدت کوتاهی و بدون رسیدگی پزشکی مناسب»، او را بار دیگر به بند عمومی بازگرداندند.

یک منبع مطلع از وضعیت این شهروند دوتابعیتی به هرانا گفت: «کارشکنی و تعلل مسئولان زندان برای رسیدگی پزشکی مکفی و به‌موقع در خصوص شرایط جسمانی این زندانی، به‌رغم موافقت قاضی پرونده با اعزام او به مراکز درمانی خارج از زندان صورت گرفت.»

فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی ۶۳ ساله، پیش از بازداشت در زمینه املاک در ایران فعالیت می‌کرد و ساکن شهر لس‌آنجلس بود. ماموران وزارت اطلاعات در اسفند ۱۴۰۰ او را در پی شکایت ستاد اجرایی فرمان امام و با اتهام مالی بازداشت کردند.

این شهروند دوتابعیتی پس از تحمل حدود سه ماه حبس در سلول انفرادی و با پایان یافتن بازجویی‌ها، از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. افرادی که فرامرز جاویدزاد را در زندان دیده‌اند، وضعیت جسمی و روحی نامناسب او در زمان بازداشت را تایید کرده‌اند.

درگذشت فرامرز جاویدزاد در زندان بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت؛ برخی کاربران گفته‌اند مسئولان زندان به دلیل رویکرد یهودی‌ستیزانه جمهوری اسلامی ایران از رسیدگی مناسب و اعزام به‌موقع این فرد به بیمارستان خودداری کرده‌اند. برخی دیگر نیز موضوع دوتابعیتی بودن جاویدزاد را یادآور شدند و این پرسش را مطرح کردند که چرا او در لیست مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا نبود.

این نخستین‌ بار نیست که زندانیان بیمار در ایران در پی وخامت حالشان جان خود را از دست می‌دهند. اوایل شهریور امسال، جواد روحی، شهروند معترض محبوس در زندان نوشهر، جان باخت. مسئولان قوه قضاییه علت فوت او را تشنج اعلام کردند. بهنام محجوبی و بکتاش آبتین نیز دو زندانی سیاسی بودند که گفته می‌شود به دلیل اهمال در اعزام به‌موقع به بیمارستان و رسیدگی پزشکی مناسب فوت کردند.

در حال حاضر نیز وضعیت شماری از زندانیان سیاسی از جمله فاطمه سپهری و جعفر ابراهیمی وخیم اعلام شده است. به‌تازگی علی مرادی، فوق‌تخصص جراحی از دانشگاه هاروارد و پزشک فاطمه سپهری، با ارسال نامه‌ای به بهداری زندان وکیل‌آباد مشهد خواستار انتقال فوری این زندانی سیاسی به مراکز درمانی بیرون از زندان شده است.

سازمان‌های حقوق بشری طی هفته‌های اخیر به‌تناوب درباره وخامت حال جعفر ابراهیمی، از معلمان زندانی، هشدار داده و اعلام کرده‌اند که او نیازمند دریافت اقدام فوری پزشکی است. ‏به گفته عرفان کرم‌ویسی، وکیل جعفر ابراهیمی، ادامه وضعیت کنونی خطر نابینایی‌ ابراهیمی را به دنبال دارد.

دسترسی مناسب به امکانات بهداشتی و درمانی از حقوق بدیهی زندانیان است اما پیوسته در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران نقض می‌شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳