جو شدید امنیتی زاهدان در آستانه نخستین سالگرد جمعه خونین

در آستانه نخستین سالگرد جمعه خونین زاهدان و هم‌زمان با انتشار فراخوان‌های متعدد برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی، اقدام‌های امنیتی و انتظامی در این شهر تشدید شده است. ویدیوها و تصاویری که طی روزهای اخیر از وضعیت امنیتی زاهدان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، حضور پرشمار ماموران در خیابان‌ها و محورهای ورودی زاهدان را آشکار می‌کند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار ویدیو‌هایی خبر داد که در روزهای اخیر، ده‌ها خودرو و نیروی نظامی از استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی به شهرهای بلوچ‌نشین وارد شده‌اند. بر مبنای این گزارش، صبح پنجشنبه ششم مهر، کاروانی از نیروهای نظامی همراه با خودرو و تریلی‌های حامل موتورسیکلت‌های ماموران وارد زاهدان شدند. یک روز قبل از آن نیز کاروان مشابهی از استان خراسان جنوبی به زاهدان اعزام شده بودند.

در این گزارش آمده است که صبح چهارشنبه، شش خاور و کامیون بنز با تجهیزات نظامی چادرکشیده در بخش لیردف شهرستان جاسک به سمت بلوچستان در حال حرکت بودند. شامگاه سه‌شنبه نیز نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با ۹ دستگاه اتوبوس ولوو وارد سیستان و بلوچستان شدند.

فعالان و رسانه‌های بلوچ طی روزهای اخیر به تناوب از برقراری جو شدید امنیتی و استقرار ماموران در تمام نقاط استان خبر دادند. به گفته آن‌ها، نیروهای امنیتی و انتظامی ترددها را کنترل می‌کنند.

حال‌وش پیش‌تر نیز خبر داده بود که در آستانه سالگرد جمعه خونین زاهدان، نیروهای امنیتی در مبادی ورودی و خروجی شهر کانال عمیق حفر کرده‌اند تا رفت‌وآمد مردم را «مختل» کنند.

در آستانه نخستین سالگرد جمعه خونین زاهدان، بازداشت فعالان بلوچ و نزدیکان مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، نیز افزایش یافته است.

به‌رغم جو امنیتی شدید، فراخوان‌های برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روزهای هفتم و هشتم مهرماه در حال انتشار است. ویدیوهایی هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که شعارنویسی معترضان روی دیوارها را نشان می‌دهد. بامداد پنجشنبه، فعالان و رسانه‌های بلوچ ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی فراگیر کردند که نشان می‌داد جوانان معترض با وجود جو امنیتی سنگین و حضور پرشمار نیروهای نظامی، بنر تبلیغاتی مربوط به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را پایین می‌آوردند و آتش می‌زنند.

معترضان بلوچ طی یک سال گذشته پیوسته تاکید کرده‌اند که خواستار محاکمه و مجازات «آمران و عاملان» کشتار مردم در جمعه خونین‌ زاهدان‌اند.

هشتم مهر ۱۴۰۱، هنگامی‌ که نمازگزاران مسجد مکی زاهدان قصد داشتند در اعتراض به تجاوز فرمانده کلانتری به یک دختر نوجوان و در همراهی با خیزش سراسری ایرانیان، تجمع اعتراضی برگزار کنند، هدف شلیک مستقیم ماموران امنیتی و انتظامی قرار گرفتند. در این روز که به «جمعه خونین» مشهور شد، دست‌کم ۱۰۰ نفر از جمله ۱۷ کودک کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. پیش‌تر معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، تایید کرده بود که با سلاح‌های جنگی به مردم بلوچستان شلیک شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳