دعوت به اعتراض در سالگرد جمعه خونین زاهدان

با تشدید جو امنیتی در آستانه نخستین سالگرد جمعه خونین زاهدان، گزارش‌ها حاکی از اعزام گسترده نیروهای نظامی و سرکوبگر به این شهر و دیگر مناطق سیستان و بلوچستان است. با این وجود، طی روزهای گذشته فراخوان‌های متعددی برای اعتراض و اعتصاب در سراسر ایران منتشر شده است.

مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه پیشین شهر راسک و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی خواهان پیوستن به اعتراض و اعتصاب در روزهای هفتم و هشتم مهر شد.

او علی خامنه‌ای را «یزید زمان» خواند و از شهروندان خواست با تداوم دادخواهی، فریاد «مظلومان» باشند.

علاوه بر این، از یک هفته گذشته فراخوان‌های متعدد دیگری نیز از گروه‌های فعالان حقوق بشر و بلوچ‌ها در مورد گرامی‌داشت جمعه خونین زاهدان منتشر شده است.

این فراخوان‌ها محدود به استان و سیستان و بلوچستان نیست و از همه ایرانیان در شهرهای مختلف دعوت شده تا در حرکتی هماهنگ این فاجعه را محکوم کنند.

هشتم مهر ۱۴۰۱ که به جمعه خونین زاهدان مشهور است، تجمعی از سوی نمازگزاران در اعتراض به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ در چابهار شکل گرفت.

در واکنش، ماموران نظامی از جمله با تک‌تیراندازهای مستقر بر پشت بام‌ها با گلوله‌های جنگی تجمع‌کنندگان و البته شهروندان دیگر را در مصلای زاهدان هدف قرار دادند.

در جریان این حملات خونین دست‌کم ۱۰۳ شهروند شامل چندین کودک و نوجوان کشته و ده‌ها تن دیگر قطع نخاع، نابینا و مجروح و نقص عضو شدند.

حدود یک ماه بعد و در ۱۳ آبان حادثه مرگبار دیگری این‌بار در شهر خاش رخ داد و با شلیک گلوله‌های جنگی ماموران امنیتی به نمازگزاران این شهر، دست‌کم ۱۸ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.

در آستان سالگرد این کشتار، رسانه‌هایی مانند حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می دهند از گسیل ده‌ها خودروی نظامی از سه استان‌ همجوار کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان به زاهدان خبر دادند.

حال‌وش نیمه‌شب چهارشنبه نیز ویدیویی با این شرح منتشر کرد که «ساعتی قبل کاروانی از نیروهای نظامی کرمان همراه با خودرو و موتوسیلت‌هایی که با تریلی حمل می‌شدند وارد شهر زاهدان شده‌اند».

در ماه‌های گذشته نیز هم‌زمان با شکل‌گیری جمعه‌های اعتراضی مردم زاهدان، جو امنیتی به صورت پیوسته بر این شهر حاکم بوده است.

پس از جمعه خونین، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌هایی انتقادی علی خامنه‌ای را به عنوان «فرمانده کل قوای نظامی کشور» در برابر کشته‌شدگان این واقعه مسوول دانسته بود.

سخنان انتقادی او خطاب به حکومت، حمایت از خیزش انقلابی و همچنین ضرورت برگزاری رفراندوم برای تن دادن به خواست معترضان در هفته‌های پس از آن نیز ادامه یافت.

جمهوری اسلامی به منظور تهدید و فشار بر او و نیز سرکوب راهپیمایی‌های اعتراضی که پس از نماز جمعه هر هفته زاهدان در خیابان‌های این شهر شکل می‌گرفت، دست به اقدامات گسترده‌ای زد که بازداشت صدها شهروند طی یک سال گذشته از جمله آن‌ها بود.

با وجود این سرکوب‌ها، جمعه‌های اعتراضی زاهدانی‌ها و البته راهپیمایی شهروندان برخی دیگر از مناطق سیستان و بلوچستان مانند خاش، ‌سرباز، راسک و… ادامه یافت.

معترضان در شعارهای حدود ۵۰ هفته اخیر خود بارها علی خامنه‌ای، سپاه و بسیج را جنایتکار خطاب کرده و خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی شدند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳