رسانه‌های سوری: اسرائیل بار دیگر شبه‌نظامیان رژیم ایران و ارتش سوریه را هدف قرار داد

رسانه‌های سوری وابسته به مخالفان دولت دمشق بامداد یک‌شنبه ۹ مهر از یک حملهٔ دیگر منتسب به اسرائیل در سوریه، در نزدیکی مرز این کشور با لبنان، خبر دادند.

براساس گزارش‌ چندین رسانهٔ سوری وابسته به مخالفان حکومت بشار اسد، اسرائیل پایگاه‌های ارتش سوریه و شبه‌نظامیان ایرانی را در غرب پایتخت که به سوی مرز لبنان نزدیک‌تر است، هدف قرار داد.

این رسانه‌ها همچنین از فعال شدن پدافند هوایی سوریه خبر دادند. هنوز جزئیاتی در مورد تلفات یا آسیب‌های احتمالی منتشر نشده است.

در اسرائیل اما رسانه‌ها، با انتشار گزارش‌هایی از وقوع چندین انفجار در حد فاصل روستای الاسد با شهرک دیماس در اطراف دمشق، احتمال دادند که نیروی هوایی کشورشان با آگاه شدن از رسیدن یک محمولهٔ جدید تسلیحاتی ایران برای حزب‌الله، این محموله را در آستانهٔ انتقال به لبنان هدف گرفته است.

در ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی صدای انفجارهایی شنیده می‌شود اما معلوم نیست ناشی از حمله هوایی منتسب به اسرائیل بوده یا طنین موشک‌هایی است که از سامانهٔ پدافند هوایی سوریه برای ره‌گیری موشک‌های رهاشده از جنگنده‌های اسرائیل شلیک شده است.

سوریه، ایران و ارتش اسرائیل در مورد این حملهٔ تازه رسماً سکوت کرده‌اند اما پس از یک حملهٔ مشابه در روز ۲۲ شهریور که صدای انفجارهایی در استان‌های حما و حمص شنیده شده بود، وزیر دفاع اسرائیل به‌طور تلویحی عملیات کشورش را تأیید کرد.

سوریه هفتهٔ گذشته گفته بود در حملهٔ اسرائیل به فرودگاه نظامی حلب در غرب این کشور یک تن کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند. سوریه همچنین کشته شدن چهار نظامی خود و زخمی شدن چهار تن دیگر را در حملهٔ روز ۱۶ مرداد اسرائیل به دمشق تأیید کرده بود.

به‌گفتهٔ رسانه‌های اسرائیل، عملیات اسرائیل در سوریه اغلب محموله‌های تسلیحاتی را هدف قرار می‌دهد که اسرائیل مظنون به انتقال آن‌ها از سوی حکومت ایران برای حزب‌الله در لبنان است.

رسانه‌های وابسته به مخالفان دولت دمشق هفتهٔ گذشته نیز از حملهٔ «پهپادهای اسرائیلی در جنوب سوریه» خبر داده و گفتند اصابت موشکی که از پهپاد شلیک شد، دو مردی را که سوار بر موتورسیکلت بودند، از پای درآورد. مطالب انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی با ذکر نام، آن دو را اعضای سازمان جهاد اسلامی فلسطین معرفی کرد، اما اسرائیل و سوریه رسماً در مورد آن سکوت کردند.

عملیات منتسب به اسرائیل در بمباران پایگاه‌ها و شبه‌نظامیان متحد جمهوری اسلامی ایران در سوریه در حالی در یک دهه اخیر ادامه یافته که تهران و دمشق پیوسته بر تقویت سطح همکاری‌های خود به‌عنوان متحد تأکید کرده‌ و میزان موفقت اسرائیل در تحقق هدفش که «بیرون راندن ایران از سوریه یا کاهش حضور ایران» در این کشور هم‌مرز با اسرائیل است، مبهم است.

از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به سوریه در اوایل بهار امسال دو کشور بر ارتقای همکاری‌ها در تمامی سطوح، از جمله اتحاد راهبردی نظامی تأکید کرده‌اند.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دو هفته پیش برای رصد «رزمایش مشترک» ایران و سوریه به استان حمص سفر کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ اکتبر ۲۰۲۳