با افزایش اخبار مربوط به ورود مهاجران افغان به ایران، تهران از تشکیل سازمان ملی مهاجران خبر داد

هم‌زمان با افزایش اعتراض به ورود مهاجران افغان به ایران در برخی از شهرها، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی از تشکیل سازمان ملی مهاجران خبر داد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، روز شنبه ۱۵ مهرماه سال ۱۴۰۲، در گفت‌وگو با سایت خبری تابناک در مورد تدابیر دولت برای مدیریت ورود مهاجران افغان به ایران گفت: «باید میان مهاجران قانونی و غیرقانونی تمایز قائل شد و دولت برای مهاجران قانونی قصد دارد یک سازمان ملی تشکیل دهد که معطل مجوز مجلس است.»

بهادری همچنین مدعی شد که تصمیم دولت شناسایی مهاجران غیرقانونی و بازگرداندن آن‌ها به افغانستان است.

به گفته سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، «سعی بر این است که در وهله نخست مهاجران ساماندهی شوند که برای انجام آن نیازمند تشکیل یک دفتر در وزارت کشور هستیم؛ اما باگذشت نزدیک به دو سال مجلس مجوز لازم را نداده است.»

بهادری در ادامه از مردم خواست در مورد افزایش تعداد مهاجران افغان تحت‌ تاثیر آنچه «فضاسازی رسانه‌ای» نامید، قرار نگیرند. به گفته سخنگوی دولت جمهوری اسلامی: «این روزها تصاویری از اتباع افغانستان منتشر می‌شود که صحت ندارد و مربوط به گذشته است.»

در پی به‌ قدرت‌ رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، گستردگی ورود مهاجران افغان به ایران حساسیت زیادی در برخی شهرهای ایجاد کرده که در مواردی این تنش به درگیری منجر شده است.

اما در روزهای گذشته، انتشار تصاویری از آزار برخی مهاجران افغان خشم بسیاری از ایرانیان را برانگیخت و آن‌ها چنین اقدام‌هایی را تخریب وجهه کشور دانستند.

روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه تصاویر حمله افرادی با چوب به محل سکونت مهاجران افغان در شهر اقبالیه استان قزوین واکنش گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی به همراه داشت و سبب شد پلیس ایران با اعلام دستگیری این افراد از برخورد با این قبیل رفتارها خبر دهد.

تشدید تنش‌ها سبب شده است موضوع ورود مهاجران افغان به مجلس ایران نیز کشیده شده و فدا‌حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از بررسی روند ورود مهاجران افغان در این کمیسیون خبر داد.

مالکی تبلیغات ضدایرانی طالبان و مماشات حکومت با طالبان را یکی از عوامل این تنش دانسته و معتقد است دولت باید در سیاستش در مورد طالبان تجدیدنظر کنند چرا که حرکت‌هایی صورت می‌گیرد که باعث می‌شود ذهنیت مردم ایران و افغانستان نسبت به هم تغییر پیدا کند.

اگرچه برخی در شبکه‌های مجازی تلاش می‌کنند کارزارهایی علیه حضور شهروندان افغانستان که از کشور خود رانده شده‌اند راه بیندازند؛ اما در روزهای اخیر کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با اعلام انزجار از مهاجرستیزی، بر هم‌زبانی و پیشینه واحد تاریخی ایران و افغانستان تاکید کرده و خواستار توقف هرگونه توهین به مهاجران شده‌اند.

به گفته این افراد، عامل اصلی تنش، رویه غلط جمهوری اسلامی در نزدیکی به طالبان و تبلیغاتی است که موجب نفرت‌پراکنی میان دو‌ ملت شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ اکتبر ۲۰۲۳