وزیر دفاع اسرائیل دستور محاصره کامل غزه را صادر کرد: «جلوی ورود غذا، آب، سوخت گرفته می‌شود»

جنگ بین اسرائیل و حماس در حالی وارد سومین روز خود شده که تلاش‌های دپلماتیک برای جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است. بیش از ۱۱۰۰ اسرائیلی و فلسطینی تاکنون کشته و تعداد قابل‌توجهی هم زخمی شده‌اند.

طبق آخرین آمارهای رسمی تعداد قربانیان جنگ حماس و اسرائیل از ۱۱۰۰ تن (مجموع دو طرف) عبور کرده و این درحالیست که همچنان تلاش ارتش اسرائیل برای کنترل کامل بر اوضاع ادامه دارد. نشست پشت درهای شورای امنیت بدون صدور بیانیه‌ای مشخص پایان یافته و تلاش‌های دیپلمایتک برای پرهیز از جاری‌شدن خون‌های بیشتر تاکنون نتیجه خاصی در برنداشته است.

تلاش ارتش اسرائیل برای آزاد کردن گروگان‌هایی که گفته می‌شود توسط نیروهای حماس اسیر و به نواز غزه منتقل شده‌اند ادامه دارد. اسرائیل روز یکشنبه رسما به حماس اعلام جنگ داده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور از جنگی «سخت و طولانی» سخن به میان آورده است. بمباران غزه همچنان ادامه دارد و ساختمان‌های بیشتری در این شهر خسارت دیده‌اند.

قیمت نفت صبح دوشنبه و همزمان با باز شدن بازارهای جهانی روند صعودی به‌خود گرفته و همزمان نگرانی‌ها نسبت به تسری ناآرامی به مناطق دیگری به‌ویژه در خاورمیانه افزایش یافته است.

آخرین تحولات مربوط به جنگ اسرائیل و حماس را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید. برای آگاهی از اتفاقات و تحولات روز گذشته به این صفحه مراجعه کنید.

حماس روز دوشنبه اعلام کرد که چهار اسیر اسرائیلی در پی حملات اسرائیل به غزه کشته شدند.

ابو عبیده، یکی از سخنگوهای حماس گفت: «بمباران شبانه و صبح امروز در نوار غزه منجر به کشته شدن چهار تن از اسیران دشمن و افرادی که از آن‌ها نگهداری می‌کردند شد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا ۲۷ وزیر خارجه این بلوک را برای برگزاری نشست اضطراری فراخواند.
این نشست اضطراری غیررسمی قرار است فردا برگزار شود و به موضوع حملات حماس به اسرائیل اختصاص دارد. بورل هم اکنون در مسقط است.

وزیر دفاع اسرائیل دستور محاصر کامل نوار غزه را صادر کرد و گفت که مقامات برق را قطع کرده و جلوی ورود مواد غذایی، آب و سوخت را می‌گیرند.

یوآو گالانتتصریح کرد که ما در حال جنگ با حیوان‌های انسان نما هستیم و متناسب با شان خودشان رفتار خواهیم کرد.

حدود ۲.۳ میلیون فلسطینی در نوار غزه زندگی می‌کنند، منطقه‌ای پرجمعیت و فقر زده که از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره اسرائیل است.

عبداللطیف القانوع سخنگوی حماس به آسوشیتدپرس گفت که این گروه شبه نظامی می‌خواهد «تمام اسرای فلسطینی» را از اسرائیل آزاد کند و به تحریکات اسرائیل در کرانه باختری و بیت‌المقدس به‌ویژه مسجد الاقصی پایان دهد.
وی مدعی شد که این گروه همچنان در حال نبرد با نیروهای اسرائیلی است و صبح روز دوشنبه اسرائیلی‌های بیشتری را اسیر کرده‌اند.
وی تصریح کرد: «ما در یک نبرد آشکار برای دفاع از مردم خود و مسجدالاقصی هستیم. این نبرد با آزادی تمام اسرای فلسطینی و توقف فعالیت‌های این دولت فاشیست در بیت‌المقدس مرتبط است.»
وی مدعی شد که «شمار زیادی از اسرائیلی» را در غزه اسیر کرده‌اند.

وزارت خارجه رومانی می‌گوید در مجموع نزدیک به ۶۰۰ رومانیایی از اسرائیل خارج شده‌اند.
این نهاد افزود که ۲۴۵ شهروند رومانی از جمله دو گروه زیارتی با دو پرواز جداگانه از اسرائیل بازگردانده شده‌اند.
روز یکشنبه نیز ۳۴۶ نفر دیگر از شهروندان این کشور به رومانی برگشتند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با شیخ محمد بن زائد آل نهیان، رئیس امارات عربی متحده تلفنی گفت‌وگو کردند. آن‌ها بر اهمیت پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک با هدف تنش‌زدایی و حفاظت از غیرنظامیان توافق کردند.

دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که آن‌ها تاکید کردند که این تلاش‌ها باید شامل برقراری «صلح جامع، عادلانه و دائمی» باشد.
مصر نخستین کشور عربی بود که در دهه ۱۹۷۰ با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرد. این کشور با غزه و اسرائیل هم مرز است. امارات نیز روابط خود با تل آویو را به‌عنوان بخشی از توافقنامه آبراهام با میانجیگری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ برقرار کرد.

آژیر خطر در سراسر بیت‌المقدس (اورشلیم) و جنوب اسرائیل به صدا در آمده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگاران خود در بیت‌المقدس نوشت که آژیرها حوالی ظهر به وقت محلی به صدا درآمدند.

این آژیرهای خطر به دلیل شلیک موشک و راکت از غزه به صدا در‌آمده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در مجمع پارلمانی ناتو در کپنهاگ گفت که جامعه جهانی باید برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی و دولت‌های تروریستی گرد هم آید. وی تاکتیک‌های مورد استفاده حماس در حمله به اسرائیل را مشابه تاکتیک‌های جنگی روسیه در اوکراین عنوان کرد.

وی انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت و گفت که این کشور نمی‌تواند بگوید در صورت ادامه فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه ارتباطی با حمله به اوکراین ندارد و ایران نمی‌تواند بگوید که هیچ ارتباطی با حمله به اسرائیل ندارد در حالی که مسئولان این کشور از آن حمایت می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه به احترام «قربانیان بی‌گناه» در اسرائیل و غزه به درخواست نماینده آمریکا یک دقیقه سکوت کرد.

میشل تیلور، نماینده دائم ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل در افتتاحیه نشست این شورا گفت: «در این لحظه بزرگ، من با احترام از این شورای محترم و همه حاضران به یاد قربانیان این حملات وحشتناک تروریستی تقاضای یک دقیقه سکوت می‌کنم.»

وی افزود: «بی‌گناهانی در اسرائیل و غزه در نتیجه حملات حماس کشته شدند.»

تیلور همچنین خواستار یک دقیقه سکوت برای بیش از ۲ هزار قربانی زلزله غرب افغانستان شد.

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش گفت که کمک‌های حدود ۱۹ میلیون یورویی به فلسطینی‌ها را به حالت تعلیق در می‌آورد.
وی افزود: «وسعت ماجرا آنقدر وحشتناک است که نمی‌توانیم به کارهای معمول بازگردیم بنابراین ما تمام پرداخت‌های مالی را به حالت تعلیق در می‌آوریم.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۹ اکتبر ۲۰۲۳