گرانی ۵۳ کالای اساسی همزمان با افزایش قیمت دلار در ایران

به دنبال حمله حماس از نوار غزه به مرزهای اسراییل قیمت دلار بعد از چندماه ثبات نسبی، افزایش یافت و از مرز ۵۳ هزارتومان گذشت. این افزایش قیمت ناگهانی موج تازه گرانی کالاهای اساسی در ایران را رقم زد.

مرکز آمار ایران در گزارش تازه خود از گرانی ۵۳ ماده غذایی در ایران در شهریورماه سال جاری خبر داده و نوشته است که قیمت گوشت گوسفند در ایران با افزایش ۱۴۹.۲ درصدی قیمت، بالاترین رشد قیمت را طی یک سال گذشته داشته است.

گوشت گاو یا گوساله با ۱۲۸.۱ درصد، تن ماهی با ۱۰۸.۲ درصد، پسته با ۸۳.۴ درصد و ماهی قزل آلا با ۷۸.۲ درصد (رشد قیمت) در رده‌های دوم تا پنجم اجناس گران‌شده در گزارش تازه مرکز آمار ایران قرار دارند. 

در گزارشی دیگر پایگاه خبری دیده‌بان ایران گزارش داد که در شهریور ماه ۱۴۰۲درصد تغییر قیمت تعداد ۲۱ قلم کالا، بیشتر از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شهری کشور یعنی، ۳۹.۶ درصد بوده است.

بعد از افزایش ناگهانی قیمت دلار روز دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ رئیس اتحادیه طباخان تهران گفت «کمبود عرضه باعث افزایش نجومی قیمت کله‌ پاچه شده است و این موضوع بر میزان تقاضای مردم هم تاثیر گذاشته و در حال حاضر، مردم کمتر کله‌ پاچه می‌خورند.»

پیشتر همشهری گزارش داده که مطابق نرخنامه میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، نیم دست کله‌ پاچه خام گوسفندی ۲۸۰ هزار تومان است. قیمت هر دست کله‌ پاچه در قصابی‌های تهران هم بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است که این قیمت در سوپرهای گوشت آنلاین به ۶۰۰ تا ۶۹۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

روز دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ و دو روز پس از بالاگرفتن تنش‌ها میان حماس و اسراییل قیمت سکه در ایران از مرز ۳۰ میلیون تومان گذشت و طلا نیز وارد  کانال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، در گفتگو با سایت خبرآنلاین گفت : «یک بخشی از شرایط کنونی بازار طلا و سکه، به افزایش شدید قیمت اونس جهانی طلا برمی‌گردد و بخش دیگر نیز به نوسانات و افزایش قیمت ارز ارتباط دارد. خبرهای سیاسی در سطح دنیا درباره تنش فلسطین و اسرائیل، روی بازار ارز تاثیر گذاشته است.»

روز شنبه ۱۵ مهرماه همزمان با حمله حماس به اسراییل رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف سرویس‌های تهران گفت که بازار غذا در ایران ریزش ۳۰ درصدی داشت.

به گفته این مقام ادتحادیه رستوران‌دارن تهران به دنبال تورم بالا، گرانی‌‌ها، الزامی شدن مالیات بر ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید مردم، مشتریان رستوران‌ها نسبت به نیمه دوم سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۰ درصد ریزش داشته است.

بازار خودرو نیز شوکی خیره‌کننده داشته است. بر اساس گزارش اقتصاد آنلاین خودروهای وارداتی همچون ب‌ام‌و سری هفت و لکسوس آرایکس ۲۰۰ در بازار ۲۰۰ میلیون تومان گران شده و تویوتا سی‌اچ‌آر نیز رشدی ۵۰ میلیون تومانی داشته است.

قیمت خودروهای کیا اسپورتیج، سراتو و سورنتو هم در بازار خودروهای وارداتی ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و  هیوندای سانتافه، النترا و توسان نیز همین مقدار رشد قیمت را در روز دوشنبه ۱۷ مهرماه داشته‌اند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که براساس گزارش  صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۵.۸ درصد برآورد و پیش‌بینی کرده است که این نرخ در پایان سال جاری به ۴۷ درصد افزایش خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی همچنین از افزایش نرخ بیکاری ایران به ۹.۴ درصد خبر داده و پیش‌بینی کرده است که تراز حساب‌های جاری ایران از ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته، به ۳.۴ درصد تولید ناخالص داخلی در پایان سال جاری کاهش خواهند یافت.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که وضعیت اقتصادی در ایران عموما از پیش‌بینی‌های بین‌المللی نهادهای اقتصادی مستقل همچون صندوق بین‌المللی پول یا بانک تجارت جهانی بدتر خواهد شد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳